"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, July 8, 2011

INGATAN @ PELUPA



Keindahan dan keceriaan boleh membantu memelihara daya ingatan. Ini theory saya sendiri setelah melalui hidup sekian lama dan setelah berpengalaman menjaga seorang yang mengidap penyakit alzheimer, (saya sebut pelupa). Keceriaan bukan sahaja di dalam rumah tetapi juga di luar rumah. Tetapi lebih penting dari itu ialah keceriaan minda kita.

Semasa saya menjaga seorang yang melalui proses penuaan dan hilang daya ingatan agak awal dalam proses itu (pertengahan umur enam-puluhan), saya membaca maklumat di internet bagaimana harus saya boleh membiasakan diri dengan keadaan orang demikian. Antara yang saya baca ialah bagaimana keluarga  mendiang President Ronald Raegan menjaganya di umur tuanya yang juga mengidap alzheimer. Yang saya ikuti  ialah kita jangan menidakan permintaannya. Kita cuba memujuk dan membuat aktiviti yang ia boleh melupai permintaan nya. Contohnya, jika ia terlalu  sering minta makanan (ini tidak baik bagi pesakit diabetis) maka kita katakan ok dan katakan kita sedang memasak dan minta ia sabar menunggu. Jangan katakan ia baru makan dan tidak munasabah dia lapar. Ini akan membuat ia marah dan menjadi tidak tenang dan mungkin murong. Sebaik-baiknya kita elakan dari keadaan ini berlaku.



Tujuan saya menulis entry ini ialah untuk berkongsi makluamt, walaupun sedikit, agar kita sentiasa peka untuk tidak menyakiti  hati kawan-kawan , saudara-mara atau siapa jua yang dalam lingkungan umur pelupa. Bacalah buku atau apa jua kerana ini amat membantu untuk mengenal pasti mereka yang bernasib seperti ini atau yang ditakdirkan seperti ini.

Baru-baru ini saya melihat satu dokumentary yang membincang fenomena ini dan saya mendapat maklumat lanjut bahawa mereka akan sampai peringkat bukan sahaja tidak mengenal orang tetapi akan sampai peringkat ia tidak meminta makan walaupun dia lapar. Amat insaf saya melihatnya. Pada orang yang pelupa, ada yang sampai kepringkat tidak mengenali ahli keluarga, waima suami atau isterinya. Mendiang President Ronald Raegan tidak mengenali isterinya beberapa tahun sebelum ia meninggal dunia.

Dalam satu maklumat lain pula, seorang itu apabila didiagnos kes pelupa, tetapi belum serious lupanya, maka ia menyibukan diri dengan menulis apa yang ia mahu anak atau cucunya, atau siapa jua tahu mengenai dirinya atau maklumat penting lain yang mesti disimpan oleh keluarga jika ia samapi keperingkat lupa semuanya. Saya mengambil iktibar dari cerita ini dan itulah antara sebab saya menulis Blog saya ini. Semoga Allah melindungi.

Kita seharusnya berusaha untuk mengaktifkan pemikiran kita sentiasa semoga kita tidak menjadi pelupa. Dalam satu dokumentry pula saya mendapat maklumat bahawa menonto TV yang keterlaluan juga boleh menyebabkan kita menjadi pelupa kerana otak kita tidak aktif berfikir. Dalam dokumentary ini ia membawa kita dalam satu program dimana orang-orang tua belajar cara mempertahan diri seperti tae-kwan-do, karate atau sebagainya yang disesuaikan untuk warga tua. Mula-mula saya hairan mengapa perlu mengikuti aktiviti seperti ini. Rupa-rupanya ia diolah oleh fasilitator supaya ahli kumpulan ini melatih minda untuk berfikir cepat seperti bagaimana mahu mengelak serangan lawan. Dengan latihan seperti ini minda kita sentiasa alert atau bersedia dan dengan cara ini melambatkan proses lupa.

Dalam satu dokumentary lain pula pakar-pakar peyelidikan mengatakan penyakit ini adalah penyakit keturunan. Maka ini membuat saya dan suami berwaspada . Setengah ustaz mengatakan kita harus selalu membaca alQuran dan harus menyibukan diri yang menggunakan tenaga mental. Ini ikhtiar sahaja. Tidak ada satu formula yang sesuai untuk semua. Ini pemerhatian saya. Semasa saya menjaga seorang yang sakit itu, saya dan suami membantu juga dengan mendapatkan nasihat doktor memakan ubat yang boleh melambatkan proses cell-cell otak kita dari mati. Harganya agak mahal dan saya yakin untuk orang biasa-biasa tidak akan mampu membeli ubat-ubatan ini. Ikhtiar yang dalam kemampuan kita ialah sentiasa berdoa. Hanya Allah yang maha menentukan dan maha mengasihani.

Sekarang ini saya ada seorang kawan  (dahulunya senior saya dalam perkhidmatan) yang sudah agak jelas pelupanya. Tetapi kawan-kawan yang tidak memahami fenomena ini selalu sahaja memarahkan dia kerana dia suka bercerita perkara yang sama berulang-ulang kali dan dia susah menerima nasihat.Orang yang pelupa sememangnya susah menerima nasihat kerana dia tidak menyedari bahawa dia pelupa. Dan lagi dia akan lupa apa jua yang kita katakan dalam masa yang amat singkat.

Fenomena pelupa amat ditakuti oleh semua kita. Saya telah menjaga seorang yang pelupa maka, insyaAllah, akan sentiasa peka mengenai masaalah ini. Saya amat bersimpati. Dikalangan kita ada orang yang pelupa yang akan bersolat sentiasa. Katanya dia belum solat. Ada pula yang tidak mahu bersolat kerana sudah tidak nampak relevannya dalam hidup. Saya bersyur kehadrat Ilahi masih dikurniakan ingatan yang baik walaupun ada kalanya saya susah mengingati perkataan-perkataan atau nama-nama orang yang selalu kita berhubungan. Semoga Allah melimpah rahmatnya  pada kita semua  dan semoga kita tergolong dalam kumpulan yang tidak pelupa supaya kita tidak perlu dijaga dan diperhati dari dekat. Semoga Allah mengasihani dan kita boleh beringat hingga keakhir hayat.
Ameen.

2 comments:

noraini said...

salam sobah. good reminder. tahniah rajin menulis.keep writing

ngasobahseliman said...

Tq sempat singgah. Doakan diri ini mampu mencatat idea. Semoga tidak jadi pelupa.Semoga Allah redha apa jua.

Related Posts with Thumbnails