"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, July 1, 2011

SAMA-SAMA BERJUANG

Saya dan kumpulan kerja sekali lagi ke Garut, 3 jam dari Bandung pada 27 Jun yang lalu. Saya pernah ceritakan dalam entry yang lepas-lepas bahawa di Daerah Garutlah terletaknya Situwangi Boarding School, Sekolah menengah intergrasi di mana kami berusaha membantu penaja-penaja yang berjiwa besar dan berwawasan jauh demi perjuangan mencapai kesejahteraan ummah sejagat.


Kali ini kami ke sana untuk majlis perasmian Sekolah tersebut. Kami tiba 2 hari sebelum Hari Perasmian itu untuk membantu penyempurnaan majlis. Saya berkempatan berbual-bual dengan para karyawan (pekerja kebun) yang menjadi sebahagian kekuatan penubuhan Sekolah ini. Mereka berkerja di ladang dan hasilnya digunakan untuk menyenggara Sekolah tersebut.

Karyawan berhenti rehat makan tengah hari. Jauh di belakang ialah bangunan kampus sekolah.




Terharu rasa dihati melihat mereka sama-sama berjuang semoga projek pendidikan ini berjaya kerana ditempat  inilah julung-julung kali dibina sekolah yang berintergrasi, (ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah). Mereka memahami peranan mereka dan rasa bahagia menjadi sebahagian dari usaha ini.



Melihat mereka makan penuh nikmat mengingatkan saya semasa remaja dahulu membantu emak saya berkerja di kebun getah berhampiran hutan. Kami akan behenti makan seperti mereka makan bersam kawan terdekat di kebun besebelahan. Waktu itu saya rasa bahagia. Cuma bila dewasa dan tidak di tarbiah secukupnya, saya merasakan seperti kami tertinggal dipinggiran. Rupanya sekarang setelah memahami proses hidup berubudiah, barulah rasa terharu bersama mereka pada hari itu. Allah maha Mengetahui dan maha Bijaksana dan maha Adil. Tiada siapa yang duduk dipinggiran jika beriman dan bertaqwa hanya pada Allah jua.  

Pekerjaan atau kerjaya adalah wasilah kita berubudiah mentauhidkan Allah jua.Ustaz dalam kumpulan Jemaah kami selalu memberi motivasi bahawa kita tidak semestinya mempunyai harat berjuta-juta atau berbilon ringgit untuk membolehkan kita berinfak ke arah kesejahteraan hidup masyarakat dan negara. Kalau yang kita ada hanyalah tulang empat kerat seperti para karyawan di atas maka itu Allah akan kira sebagai amal soleh yang Allah kata IA akan gandakan ganjarannya. Semoga usaha yang digembeling bersama ini akan membuahkan kejayaan yang Allah redhai. Ameen.

2 comments:

Makbonda61 said...

Subhanallah...kerdilnya saya.
Jazakillah........terimakasih mengongsikan pengalaman ini.Sila jangan berhenti.

ngasobahseliman said...

Saya pun kerdil dan fakir di sisi Allah. Sama-sama kita doa-mendoakan semoga allah sentiasa menunjuki jalan terbaik dan sentisa memelihara kita. Semoga Allah sentiasa kurnia ruang dan peluang untuk berbakti pada jalanNya.

Related Posts with Thumbnails