"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, July 11, 2011

KEBENARAN TIDAK BERWARNA





Tugas kita dimuka Bumi ini ialah untuk menegakan kebenaran, Ia itu Kebenaran yang hak dari Allah jua. Kita bertekad kuat untuk menjunjung Kebenaran itu. Dan Kebenaran ini tidak memihak. Yang benar tetap benar, yang batil tetap batil. Dalam Islam ruang yang dibenarkan untuk berbeza hanya pada perkara-perkara kecil dan bukan perkara pokok. Itu pun ada kaedah-kaedah tertentu untuk kita berbeza.

Maka saya rasa sedih dan agak kecewa apabila pemimpin negara kita tidak memberi ruang dan peluang untuk rakyat memperkatakan sesuatu. Jika rakyat didengari melalui wakil di Parlimen sahaja, ini tidak mencukupi.Ruang untuk mereka didengari harus diperluaskan. Dan kalau kita amat yakin bahawa kita di sebelah yang Benar, maka apa yang hendak dikhuatirkan untuk memberi sedikit kebebasan pada rakyat. Allah sentiasa menyebelahi pihak yang benar. Semoga kita tidak tergolong dalam apa yang Allah katakan dalam surah As Saf ayat 2-3 yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya? Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya."
Jika kita berpegang teguh pada ayat ini maka saya yakin kebarangkalian rakyat rasa kecewa dan rasa marah menjadi tipis sekali. Apa lagi yang hendak dipersoalkan jika rakyat sudah benar-benar rasa terbela dan  kebajikannya diutamakan.

Pemimpin yang benar-benar memegang amanah Allah sebagai pemimpin, Rakyatnya akan rasa bahagia dan selesa seperti yang pernah wujud di zaman Rasulullah saw dan Sahabat-sahabat  termasuk Khalifah Umar Abdul Aziz. Tidak perlu lagi Rakyat mahu mewarnai diri-diri mereka untuk menunjukan rasa hati dan pendirian mereka. Merah tidak perlu, kuning tidak perlu dan kalau ada putih pun tidak perlu.Kebenaran tidak berwarna. Maka mengapa takut pada warna.

Semoga semua pihak terutamanya yang bertanggongjawab atas keselamatan dan kesejahteraan negara muhasabah diri. Kita tidak perlu tuduh menuduh siapa yang diperalatkan oleh kuasa-kuasa luar. Allah maha mengetahui apa yang dizahirkan dan apa yang disembunyikan. Masing-masing tanya pada diri masing-masing termasuk saya juga bertanya pada diri sendiri.Tetapi kita tidak boleh bertanya pada diri yang minda dan jiwanya kosong tanpa ilmu yang benar. Bertanya pada jiwa yang kering kosong adalah satu usaha yang sia-sia. Marilah kita minta nasihat dari guru dan pemimpin yang Mursyid untuk langkah seterusnya. Tiada siapa yang dapat belepas diri di hadapan pengadilan mahkamah Allah. Dia yang maha adil dan maha bijaksanan. Dia maha melihat, maha mendengar dan pertolongan Allah hanya pada mereka yang beriman dan bertaqwa. Buat apa yang disuruh tinggal apa yang dilarang. Semoga dengan cara ini kita semua selamat didunia dan di akhirat.
WaAllahu'alam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails