"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, June 28, 2013

Bila Hujan dinanti-nanti..

Akibat jerebu, memang sentiasa menanti-nanti bila hujan akan turun untuk mencerahkan semula udara. Seperti terdengar-dengar guruh dilangit. Ada orang kerinduan bulan, saya kerinduan hujan.



Ramai yang mengurung diri dalam rumah. Cucu-cucu saya pun demikian. Terperangkap dalam rumah, tidak bersekolah kerana bahaya Jerebu.
Saya lihat dari segi "nikmatnya". Tiada yang Allah ciptakan itu sia-sia. Dalam contoh kecil di atas, tali ikatan persaudaran terikat dalam usaha menggunakan masa bersama dalam suasana yang boleh membosankan rasa. Maklumlah anak-anak kecil belum memahami semua hal-ehwal hidup dan kehidupan. 
Saya ke kedai mencari-cari mainan sesuai yang dapat membina minda dan melupakan rasa bosan terkurung dari pagi.

 Cucu saya Huzaifah di atas bermain dengan cucu-cucu saudara. Mereka membina truk mainan COGO seperti LEGO. Bermacam jenis mainan hari ini bagi anak-anak kecil tidak seperti dahulu kala. Sepuluh tahun lagi entah apa yang akan ada. Semoga bidang mereka-bentuk mainan di dominasi orang Islam yang boleh mengasimilasikan niali-nilai murni yang di tuntut dalam Islam. Sebagai contoh harapan saya nanti permainan anak patung anak-anak kecil dapat memberi alternatif yang lebih menarik dan lebih bermunafaat dari permainan "Barbie".


Di hadapan rumah anak saya di Putrajaya.

Maka bila hujan turun pada petang 25 Jun saya rasa lega. Alhamdulilah. Semoga bertambah baik dan memudahkan semua.  Selalu kita berdoa semoga ujian dari Allah tidak lama dan kita dapat mengatasi  masaalah yang ada dengan izin dan kehendakNya jua.

..

No comments:

Related Posts with Thumbnails