"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, June 14, 2013

Sudah 10 tahun bersara...


Kelmarin saya di Hospital Serdang menziarahi anak buah yang sakit kritikal. Doktor belum memberi tahu sepenuhnya apa masaalah sebenar. Saya membantu sekadarnya dan di Wad ICU kami menunggu dan menunggu, dan menunggu. Ada kemudahan tempat  rehat berhampiran dan saya cuba mencari kalau-kalau masih ada kerusi yang kosong. Ramai waris yang datang dan kami pakat-pakat berkerjasama kerana ramai juga warga emas.



Dalam kesibukan mencari-cari saya terserempak dengan seorang teman sekerja semasa saya berkhidmat di Kementerian Kerja Raya. Ia seorang akitek dan isterinya juga seorang akitek. Kini telah bersara.

Saya amat teruja bertemu dan suami saya pun masih ingat akannya. Kini sudah menjangkau 70 tahun. Alhamdulilah masih sihat. Dato Abd Rahim namanya dan dia dahulu mengetuai Jabatan Akitek. Saya rakam foto untuk kenangan.

Bila saya sampai dirumah, terfikir-fikir saya pertanyaannya semasa di hospital.

Buat apa sekarang?
Tidak terjawab serta merta. Soalan cepu emas darinya kerana saya masih ingat semasa berkerja dahulu kami selalu bercerita-cerita dicelah-celah kerja bagaimana mahu membawa eleman Islam pada staff dan pada character senibina itu sendiri.
Soalan tidak terjawab hingga kesudah kerana pasti masa yang singkat dalam pertemuan sedemikian tidak dapat mengisi semua pertanyaan. Terakhir saya bersamanya dalam perbincangan  ialah lebih dua puluh tahun yang lalu.

Satu jangka masa yang terlalu lama untuk mengisi ruang perbualan.




Sudah terlalu lama.....

Bagi kami,  waktu sudah senja, hampir malam...
Alhamdulilah...suatu jangka masa yang panjang. Saya duduk berehat sebentar dan mengimbas kembali apa yang saya telah buat selama 10 tahun bersara dari kerja di perkhidmatan awam.


Semasa diberi kursus persaraan, setahun sebelum bersara, nasihat utamanya ialah menjaga kesihatan. Mungkin ada diantara pesara yang panjang hayatnya hingga lebih 20 tahun dari tarikh persaraan. Allahuakbar....
 
Namun saya masih ingat ustaz  pernah memberi tahu bahawa Rasulullah SAW tidak pernah berdoa minta panjang umur.

"Oh ya ?"  Saya berkata di hati mula-mula saya mendengarinya sebab dari mula belajar ketika remaja lagi selalu sahaja dinasihatkan  supaya berdoa minta panjang umur dan murah rezki.

Kata ustaz umur kita Allah telah tentukan hadnya. Namun kata Ustaz kita berdoa memohon umur yang Allah kurnia itu tidak kita sia-siakan dengan amalan-amalan yang buruk yang tidak syar'ie. Kita harus memohon umur kita membawa munafat untuk hidup sejahtera di dunia dan di akhirat. Semoga di akhir hayat Allah meredhai hidup ini  dan kita mendapat kurnia Syurga pilihan dengan limpah RahmatNya.

Sepuluh tahun itu suatu tempuh yang lama, tetapi ia berlalu selaju kilat. 

Saya ingat-ingat nasihat Ustaz. Namun kalau diminta untuk menentukan paras pencapaian nasihat itu, saya masih jauh dari target. Hanya Allah yang maha mengetahui dan kita mohon belas kasihannya.  Rasa takut dan khuatir tetap ada, rasa sentiasa belum sedia. Semoga mendapat perlindungan RahmatNya jua.

Saya masih ingat, atas keperluan keluarga, saya bercuti  separuh gaji menjaga Allahyarham emak beberapa  bulan sebelum tarikh bersara manadatory. (I wish I had done it sooner). Rupa-rupanya menjaga orang tua sepenuh masa memberi kepuasan yang hanya diri yang memahaminya.

Beberapa tahun sebelum bersara saya menjaga ibu mertua. Apabila menjaga emak saya sepenuh masa, ibu mertua saya dijaga oleh adik suami saya. Bila saya imbas kembali, menjaga orang tua mendidik hati kita sendiri dan dapat memahami erti hidup di hujung usia. Kini saya "sudah jadi expert". (hi..hi...) Tidak....cuma memahami lebih sedikit proses penuaan. Bukan dari segi fisikal, tetapi dari segi perasaan dan cara orang-orang tua berfikiran. Semoga ia membuat saya lebih bertenang, dengan rahmatNya jua.

Terasa sunyi bila orang tua sudah tidak ada. Dahulu, walaupun penat masih ada keriangan yang hanya wujud dalam keluarga yang ada orang tua. Satu pengalaman manis luar biasa. Ia tidak dapat diterangkan dengan perkataan, walau panjang berjela.

Semasa saya berbaring-baring menemani Mak saya, saya terdorong menulis sajak dibawah ini. Sudi kiranya membaca.

http://ngasobahseliman.blogspot.com/2009/04/dari-embah-ke-huzaifah.html

Setelah tamat tugas menjaga orang tua dalam tahun 2004 (emak saya meninggal dunia), saya menyertai ajakan seorang teman untuk bergerak aktif dalam NGO. Saya dengan hati yang seronok menumpu masa lapang untuk NGO pula.  Dalam pada itu saya sering membantu biras saya menjaga emak mertua. Ia kembali keRahmatullah tahun 2007 dan selepas itu barulah terluang masa untuk membantu teman saya tanpa teringat-ingat tanggongjawab pada orang tua.

Bila melibat diri ketika umur bersara, satu penyesalan timbul  bersabit dengan kemampun becergas diri membuat kerja-kerja kebajikan melalui NGO. Sepatutnya kerja-kerja NGO ini tidak perlu menunggu bersara. Lagi muda lagi baik. Apabila saya mengikuti program Outreach Masjid Kg Tunku  dengan orang Asli, saya hanya mampu pergi 2 kali sahaja ke dalam hutan, Berinteraksi dengan orang Asli di perkampungan mereka di hutan, memerlukan tenaga dan flexibility. Maklumlah di hutan kemudahan air bukan seperti di rumah. Untuk masuk perkampungan di hutan itu kami naik bot lebih kurang dua jam. Ada kala-kalanya arus air menakutkan. Tetapi kalau kita muda saya pasti tidakak rasa takut. Ini pengalaman saya memudik sungai Rajang di Sarawak bertemu penduduk rumah panjang dalam tahun 1974 dengan rombongan  Mendiang Temenggong Jugah. Ketika muda tidak banyak ingat mati. Tidak teringat pun di Sungai seperti itu banyak 'bujang senang'. Seronok pula membenteras arus yang kuat, (shooting the rapids).Pengalaman yang tidak akan saya lupakan. 

Maka kata saya pada yang muda:  Mengembaralah dan menjelajahlah ketika muda.....

NGO yang pernah saya mengikuti program tertentu adalah PERKIM, Aman Palestine Bhd, Pertubuhan Mawaddah Malaysia dan HALUAN. Tidak puas rasanya kerana seperti "touch n go". Tetapi apakan daya. NGO perlukan orang muda yang mudah berurusan dengan siapa jua tanpa kekangan usia. Jika  berusia agak tua, mestilah yang sihat tubuh badan. Saya dalam kategory kumpulan "the high fliers"  high blood pressure, high sugar, high cholesterol dan entah apa lagi. Kadangkala tiada upaya untuk bersegera.

Tetapi saya berusaha untuk jadikan masalah itu peluang mencari bahagia....."to turn problems into opportunities" kata teman saya. Dengan penyakit yang ada saya bersetuju dengan sukarela menawar diri menjadi bahan penyelidikan  pakar-pakar perubatan dahulu di HUKM dan sekarang di Pusat Perubatan University Malaya mengenai penyakit saya. Alhamdulilah. Saya rasa seronok dengan harapan dapat "menginfakan" penyakit saya dalam "the development of Medical Science" untuk Malaysia.

Kadang-kadang  saya melawak dan saya katakan: Orang kaya boleh infak duit hingga berjuta, dan orang bijak pandai menginfakan Ilmunya. Saya sakit, maka saya "infakan" penyakit saya demi kemudahan dan kesejahteraan mereka yang memerlukannya  selepas hayat saya.  Semoga Allah menerimanya sebagai amal jariah bekalan ke Sana. (Boleh ke? Itu harapan saya semoga Allah mengasihani saya yang cuba menjadi hambaNYa yang sebenarnya. ) Kajian yang saya terlibat adalah yang berkaitan dengan penyakit diabetis dan sekarang ini yang berkaitan dengan jantung kesayangan saya pula.

Kadang-kadang saya suka bertanya pada anak-anak saya satu fenomena yang pasti tiba. Kita mati maka jantung berhenti ataukah jantung berhenti maka kita mati ? 

Alhamdulilah. Saya ingin mengatakan walau pun saya kurang sihat, saya masih rasa sihat dan semoga sejahtera. Saya amat bersyukur atas segala limpah rahmatNya. Maka dua tahun dulu saya minta anak perempuan saya membenarkan saya menjaga cucu sulung saya untuk tinggal bersama saya dan saya  menghantarnya ke sekolah Adni Islamic School kerana saya amat tertarik dengan cara pendidikan yang diatur dan dilaksana mengikut sistem 'Integrated and holistic education syastem'  berasaskan Quran dan Hadith. Tetapi kekuatan saya tidak dapat bertahan lama dan selepas setahun cucu saya kembali pada ibu-bapanya di Putrajaya. Cucu saya ini ada 'keistimewaan' yang memerlukan perhatian pakar perubatan dan anak saya lebih sesuai menjaganya. Ujian Allah datang dalam berbagai bentuk dan saya mendidik hati untuk bersabar dan bersyukur. Sekarang saya ada 8 orang cucu dan insyaAllah akan bertambah 2 orang cucu tidak lama lagi. Dua orang yang ada kini dalam kategori anak istimewa. Subhanallah. Pencerahan Kasih-Sayangnya berbagai cara. Kekuasaannya bukan untuk membuat kita terasa teraniaya. Kita lihat dengan mata hati dan memohon Kasihnya. Kata ustaz pada anak saya: hanya ibu bapa istimewa Allah kurnia anak istimewa. Maka bersyukur dan berusaha. Tidak ada ciptaan Allah yang sia-sia. Ada kalanya saya ke Doktor pakar membantu anak saya. Satu pengalaman luar biasa mendengari nasihat doktor dan hilang penat seharian menyesuai diri dengan karenah anak istimewa. Bila bersama mereka saya  sentiasa ingat kebesaran dan kekuasaan Allah. Allahuakbar...

Dalam pada itu oleh kerana saya suka hal-hal pendidikan maka sekarang saya membantu seorang teman melaksana projek Tadika di Tangkak Johor yang saya cerita dalam entry blog saya yang terdahulu. Alhamdulilah,  Allah kurnia minda yang masih aktif dan sihat dan saya bertekad untuk terus membantu teman saya itu mengikut kemampuan yang ada. Tidak mudah untuk berulang alik ke Tangkak, perjalanan selama dua jam setengah bagi saya tetapi saya berdoa semoga pertolongan Allah sentiasa bersama. Projek Tadika ini "is non-profit venture" dan semoga Allah memberi laluan yang mudah bagi semua yang terlibat.



Sambil-sambil itu saya ikut teman-teman melancung luar negara dari masa ke masa  jika cukup ongkosnya. Ini hanya sesekali untuk bertukar angin sahaja. Melancung diumur persaraan amat berbeza berbanding melancung semasa muda. Maka saya katakan pada anak-anak: Berjimat dan menjelajahlah diatas muka bumi ini melihat kebesaran Allah dan ambil iktibar semasa umur muda dan badan sihat. Diumur bersara banyak yang dipelajari tetapi sudah tidak punya tenaga untuk mencontohi kesemuanya.

Walau apa pun aktiviti yang saya ikuti,  saya sentiasa ingat akan pesanan emak: Engkau ngaji, jangan tak ngaji.Mak saya pernah sebut-sebut supaya saya ikut tariqat yang bapak saya bawa, Tariqat Niqshabandiah.Allahyarham bapak saya tinggal di Pasentren di Tanah Jawa sebelum ke Malaya ketika itu.

Maka saya terus mengaji dalam bidang-bidang yang saya rasa amat kekurangan. Saya "lihat-lihat" juga Tariqat yang bapak saya ikuti. Semoga Allah memberi Taufiq dan Hidayahnya dan semoga saya istiqamah dan semoga anak-cucu mewarisi tradisi menuntut ilmu hingga ke akhir hayat,

Saya buat bukan kerana emak, tetapi nasihat emak mendorong saya untuk lebih gigih. Alhamdulilah suami saya pun suka ke arah itu dan ini memudahkan saya dari segi logistik. Semoga Allah terus menganugerah pimpinanNya dan semoga kami sentiasa di jalan yang benar.

Itu sahaja yang mampu tertulis hidup "dalam persaraan". Ustaz kata : seorang Muslim tidak pernah bersara. Maka saya berdoa Allah anugerah ruang dan peluang untuk terus berbakti. Mohon keampunan, Ya Allah ! atas segala kekurangan dan kelemahan dan atas segala dosa yang diketahui dan tidak diketahui.

Mohon Syurga Firdaus Mu, Ya Rabb...
Mohon berkumpul di Sana bersama yang tersayang tanpa hisab.
Dengan Rahmat Mu semata-mata, Ya Rabb....  Ameen.

....

2 comments:

Al-Manar said...

Ten years since retirement has brought you many memories of past events and people. I have already doubled that period and am glad the period has been occupied meaningfully. What matters is how well we managed our time and to me it could have been better. Thus, being human, I want more time if I could have it.

It is interesting to read what goes in your mind, not dissimilar to what I think of, sometimes, when something jogs the memory cells alive. It is my feeling that the kind of thoughts we have may not be fully appreciated by our readers of younger generation, except our own children. Their time will come if they are equally lucky as we have been.

Salaam to you and family.

ngasobahseliman said...

Indeed Allah has blessed us with long hours, much longer than I thought I would have because om my ill health. Alhamdulilah. May Allah grant us more time and good health to make good all the bounties Allah has graced upon us.Salam and make du'a may Allah shower us with is Rahmah and like the du'a of all mukmin, may we meet in Jannah.

Related Posts with Thumbnails