"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, June 12, 2013

Senang atau susah semuanya ujian....




Dari pagi lagi saya sudah bersiap sedia untuk ke hospital Serdang menziarahi Sudin, anak saudara ipar yang  kini  sedang 'bertarung' dengan penyakit yang doktor belum boleh dengan pasti mengatakan apa masaalahnya. Mungkin sakitnya yang dahulu datang lagi. Sudah 5 tahun is sihat, alhamdulilah. Tetapi kini Allah menguji lagi seperti dahulu   Ia tidak berselera makan dan selalu muntah-muntah. Dahulu pun Dr tidak dapat memberi kepastian apa sakitnya.

Keadaannya amat kritikal. Ia tidak tenang dan seperti kena sawan, kata isterinya. Maka Doktor memberi ubat supaya ia berehat seperti tidur.  Hari ini saya terkejut bila diberitahu ia sudah di wad biasa. Tidak mungkin, ikut fikiran saya, ia mula pulih begitu cepat sekali. Rupanya itu hanya langkah sementara kerana wad ICU di Bilik Kecemasan perlu dikosongkan untuk pesakit yang lebih kritikal dan di wad ICU biasa sudah tidak mencukupi untuk seorang lagi pesakit. Sedih saya mendengarnya. Hanya kecewa dalam hati memikirkan negara yang kaya seperti Malaysia pun belum mencukupi memberi kemudahan untuk pesakit dalam kategori rakyat biasa. Saya pujuk hati dan berkata-kata sedirian. Tidak mengapa. Allah ada. Dia maha Penentu maha berkuasa dan maha mengasihani hamba-hambanya. Semoga Allah mendatangkan pertolongannya yang tidak terkira. Saya bersyukur dalam keadaan susah bila teringat pelarian perang dan mangsa perang di mana jua terpaksa mengadapi hidup yang lebih perit.

Semasa sakit yang dahulu keluarga terdekat dan jiran tetangga yang amat prihatin membawanya ke Dr tradisonal. Dengan Rahmat  Allah ia sembuh seperti biasa setelah hampir setahun "menderita". Ujian Allah datang berbagai rupa. Alhamdulilah. Allah kurnia kesabaran menghadapinya.

Kini kami berkampung lagi di hospital. Suami saya pusing entah berapa kali mencari parking kereta. Akhirnya naik kat "curb" dan letak sahaja di mana sesuai. Pak guard membenarkannya. Alhamdulilah. Ingatan saya 5 tahun yang lalu tidak sesak seperti itu. Ini bermakna Kerajaan harus membina beberapa lagi Hospital untuk memberi kemudahan yang memuaskan. Harus ada perubahan walaupun perubahan itu sukar.

Foto di sebelah saya rakam untuk simpanan saya. Nurse dan Doktor sedang membuat persediaan untuk memindahkannya ke Wad ICU di tingkat 4. Saya rasa cemas tetapi cuba bersabar dan bertenang. Isterinya saya lihat tenang sahaja. Mereka ada seorang anak perempuan sahaja diumur remaja maka adik beradik haruslah membantu. Alhamdulilah, ada rasa ikatan persaudaraan yang kuat.

Saya pulang jam 2 petang Semoga Allah memudahkan segalanya. Semoga Allah kurnia yang terbaik bagi Sudin di sisiNya.
Ameen Ya Rabb.

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails