"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, June 9, 2013

Nostalgia berbasikal...



Di Romesberg Square, Frankfurt.
(April 2013)


Jom kita sewa basikal. Kita kat tempat orang boleh annonymous. Warga emas pun apa salahnya naik basikal. Dulu masa sekolah pun kita naik basikal.
Suami saya senyum saje. Jangan buat hal. Nanti diketawakan orang. Suami saya ni "sopan" fikirannya. Saya sering berbeza, tetapi bukan semata-mata mahu berbeza. Berbasikal membuat minda lapang, sama seperti bersukan. Bayangkan kita berbasikal laju menembusi angin melintang. Seolah-olah kita merasai kita terbang dan buat seketika merasa bebas, like we are out of this world.  Saya teringat keseronokannya.....


Masa belajar di US kali kedua pada tahun 1979 saya tak beli kereta seperti kawan-kawan yang lain. Saya beli basikal dan seronok berbasikal. (Ten speed bicycle). Waktu itu kira 'canggih' jugalah. Ia ringgan dan bila naik tangga dari bangunan ke bangunan, saya angkat pikul. (Those were the days). Tak perlu nak ingat apa orang kata. Waktu itu di kampus banyak juga orang Malaysia. (University of Wisconsin, Madison, School of Education, Department of Education Policy Studies). Saya ikut apa yang saya rasa baik buat saya.......


Seronoknya melihat orang berbasikal ......

Berbasikal ke rumah impian di atas bukit ?...

Sampai takat ni sahaja bernostalgia. Takut dikira membazir masa. Teringat kata Ustaz: Membazir masa pun dikira amalan Syaitan.

Mohon keampunan, Ya Rabb....

Entry saya yang berkaitan, sila rujuk di bawah,


http://ngasobahseliman.blogspot.com/2009/12/eight-years-old-only-once.html

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails