"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, June 30, 2013

Antara Idea dan perlaksanaannya....





Lihat foto sebelah...
Siapa ikut siapa berjalan ?...
Apa jawapan pun, ia betul dan benar. Tak salah. Hanya lelaki ini sahaja yang dapat mengesahkannya.

Apa pula kaitan dan dengan tajuk perbincangan kita ?
Jawabnya...tiada.
Atau ikut suka...

Ramai orang ada idea. Ada idea yang jelas dan nyata tetapi ada juga idea yang hanya difahami oleh orang yang berkata. Tatapi kekadang orang yang berkata pun tidak jelas apa ideanya. Untuk memastikan seseorang itu jelas dengan ideanya, kita tanya satu soalan yang kita mirip faham akanya dan pastikan jawapan itu kita faham sepenuhnya. Biasanya jika seseorang itu punya idea yang sepontan dan ia mengemukakannya pada kita, jarang sekali ia akan keluar dalam bentuk yang jelas dan nyata.

Ini lumrah berlaku pada sesiapa. Saya juga.

Saya belajar sesuatu dari boss saya semasa bekerja. Dalam menjawab sesuatu soalan yang isinya mengandungi sesuatu yang sensitif dan kontroversial dan kita tidak pasti bagaimana mahu menjawabnya, maka kita minta orang yang bertanya itu untuk mengulang soalnya. Biasanya manusia akan rasa tercabar mindanya bila diminta mengulang soalan. Maka semacam otomatik idea dalam soalan yang diulangnya itu akan menjadi berlainan dari soalan asal dan biasanya ia menjadi lebih mudah untuk dijawab.

Maka dari hari itu saya sering menggunakan cara itu. Ia bukan sahaja membuat soalan lebih mudah dijawab tetapi kita mendapat sedikit masa untuk memikirkan jawapan.

Cubalah, tetapi jangan kutuk saya kalau tidak menjadi.

Dalam senario lain pula, kita sering juga diajak berbincang mengenai sesuatu idea. Kalau idea tidak jelas maka kita tanyakan pula bagaimana orang yang punya idea itu mahu melaksanakan ideanya. Idea yang tiada cara untuk melaksanakannya maka ia akan seperti sia-sia. Atau pun ada cara untuk melaksanakannya tetapi ia memerlukan sedikit ubahsuai atau memerlukan penangguhan masa atau ia memrlukan idea itu dibincangakan dalam kumpulan yang lebih besar kerana manusia tidak serupa dalam cara berfikir dan tidak serupa dari segi pengalaman yang boleh mempengaruhi cara idea itu boleh dilaksanaka.

Jika ada pertanyaan pada sesuatu idea tidak brerti orang yang mendengarinya itu tidak bersetuju dengan idea itu. Ia cuma memerlukan kefahaman yang sempurna kerana banyak program dan projek yang menjadi kurang berjaya dalam perlaksanaan kerana tidak ada perbincangan yang mencukupi atasnya.

Saya pernah dimaklumkan dalam satu kursus "international business" semasa saya bekerja dahulu bahawa orang Jepun akan berhati-hati membincangkan idea sebelum perlaksanaan untuk mengelakan kegagalan dan kerugian. Kami dimaklumkan orang Jepun bukan tidak pandai berbahasa Inggeris, tetapi ia minta idea dijelaskan secukupnya supaya mereka punya cukup masa untuk memberi respon yang meyakinkan.

Tetapi senario sekarang mungkin sudah banyak berubah dan saya tidak tahu kerana sudah tidak bergiat dalam banyak bidang secara mendalam. Maka kadang-kadang orang muda salah faham dengan saya dan mengatakan saya cerewet kerana banya soalan atau agaknya mereka percaya saya sudah jumud dan lambat berfikiran.

Tidak mengapa. Saya ikut  yang mana sesuai bagi saya. Setiap orang ada masanya, ada zamannya.

Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan dan menurunkan pertolonganNya.
Mohon keampunan Mu Ya Rabb...

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails