"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, March 27, 2015

Sebab Coffee......


Senja di Kuala Lumpur........masih di tengah-tengah trafik yang menghala entah ke mana. Saya ingin pulang segera........
Malam itu rasa  kepenatan dan selera makan tidak menentu. Maka saya ikutkan hati dan minum coffee, coffee yang pahit dengan sedikit susu manis. Setelah siap rutin saya malam itu, saya cuba tidur awal tetapi mata saya masih terjegeh luas. Mungkin sebab coffee.


Masa muda dahulu coffee tidak menjadi hal dalam melayan mata untuk tidur. Kali ini saya terkebil-kebil susah untuk memejamkan mata. Sunyi  dan berbagai ingatan masuk difikiran. Tetapi yang meleret-leret teringatkan cerita dalam blog "Dengan basikal aku menjelajah". Saya suka mengikuti blog ini. Saya memang suka berbasikal kerana semasa sekolah selain jalan kaki, emak belikan basikal bila lulus tingkatan tiga. Hadiah yang tidak akan saya lupakan. Ia "second hand" sahaja, tetapi istimewa buat saya. Basikal mengubah cara hidup remaja saya. Saya lebih aktif bersukan dan suka berbasikal jauh-jauh melihat rumah kekawan di kampung lain. Bila ingat kembali, itulah pembuka fikiran.........

Blogger berbasikal ini mengembara ke negara-negara yang jarang-jarang dikunjungi pelancong. Sesiapa yang suka mengembara ikutilah blog ini. Ia mengajarkan manusia apa erti berdikari dan erti mensyukuri. Anak-anak muda dan dewasa muda saya rekomen ikuti blog ini.
Saya juga suka mengembara. Semasa umur akhir duapuluhan saya memberanikan diri mengikuti seorang teman  berjalan-jalan "tanpa tujuan". Saya di US ketika itu.  Tidak perlu saya cerita lanjut sebab tidak ada pengajaran selain dari memberanikan diri untuk mencari pengalaman baru. Saya pernah di UK memandu tanpa lesen denagn seorang teman dari London ke Scotland. Kami melencong juga ke jalan-jalan di kampung-kampung yang pada saya amat memikat pandangan. Ia sebuah ingatan yang makin hari makin kabur.......

Niat hendak menjadi pengembara tinggal begitu sahaja kerana tidak ada sesiapa yang menggalakan meneruskan niat itu. Saya tidak menyesal cuma sesekali terfikir apa akhirnya hidup ini jika saya telah membuat "pilihan" hidup selain dari apa yang saya lalui sekarang ini. Tetapi  sekarang ini saya sedaya upaya akan melarikan diri dari melayani lintasan-lintasan fikiran seperti itu. Cukup.


Shaykh Hamza Yusuf in Malaysia's photo.


Ini akibah minum coffee berlebihan........Atau ada sebab-sebab lain? Tiba-tiba malam tadi semasa saya mengikutu ceramah Shaikh Hamza Yusuf di youtube ada satu tajuk "Coffee in Islam". Eh biar betul cerita ini. Maka saya buka dan tersenyum seorangan  mendengarinya. 
Rupanya ia menjawab satu pandang seorang yang hadir dalam ceramahnya mengenai tidak dapat tidur malam. Shaikh Hamzah mengatakan elok tidak dapat tidur malam walaupun keran coffee kerana di umur dewasa kita sememangnya digalakan untuk mengurangkan tidur malam. Elok bagi dewasa untuk beibadah dan bermunajat pada Allah ketika waktu malam, terutama dua-pertiga malam. Bersyukur coffe membantu kita untuk berjaga dan memunafaatkan masa.

Memunafaat masa......bukan berjaga berfikiran yang tidak memberi nilai tambah.

Alangkah berlainan fikiran orang yang berilmu dan suka menghampirkan diri pada Allah. Maka saya bertekad mahu sebanyaknya berjaga malam. Semoga Allah menurunkan pertolongannya untuk memudahkan saya beramal berjaga malam. Sudah selalu kedengaran saranan ini tetapi saya belum dapat membiasakan diri. 

Ingat coffee.....ingat berjaga malam dan beramal.
Mudahkan kami ya Rabb....
Aamiin.


nota: foto Shaikh Hamzah Yusuf ehsan Google.

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails