"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, March 4, 2015

Melihat diri seketika......





Tiba-tiba bermonolog....
Warna ungu melambangkan kasih. Dahulu semasa remaja saya katakan ia sebagai "the symbol of secret love". Fikiran mahu terbabas.

Kini sudah diperbatasan umur menanti jemputan, entah sebentar lagi entah bila giliran jemputan Ilahi pula. Maka saya selalu dinasihatkan jangan lagha.....

Alhamdulilah..... Allah memberi peringatan bahawa tiada lagi masa untuk bersangan-angan dan berfikir-fikir yang tidak membawa munafaat untuk kehidupan kini dan masa akan datang.

Sebenarnya saya baru sahaja sampai pulang dari hospital mengambil ubat-ubatan untuk dua bulan. Kali ini tidak lama menunggu panggilan giliran mungkin kerana orang-orang keturunan Cina masih sibuk menghabiskan cuti perayaan. Saya menalipon anak untuk datang mengambil saya seperti biasa di Pusat Perubatan University Malaya.(PPUM). Saya boleh sahaja mengambil teksi tetapi saya kekadang suka dijemput anak supaya membolehkan saya menunggu sambil melihat dan meneliti dan menginsafi diri melihat pesakit-pesakit yang sibuk mengambil ubat ditemani waris atau datang berseorangan seperti saya.

Ada yang menaiki kerusi roda di tolak oleh anak atau suami /isteri. Ada juga yang ditolak oleh pembantu rumah orang Indonesia. Saya bersyukur kerana masih agak sihat dan masih sempurna ingatan untuk pergi seorang. Saya tidak suka memandu kereta kerana tempat pakir sangat terhad dan sering membuat saya stress mencari ruang yang kosong.

Saya perhatikan ada yang namapak tergesa-gesa mengurus pesakit yang sudah tidak upaya, ada yang nampak bersahaja dan ada juga yang nampak tidak punya kesabaran kerana menunggu lama sementara kerusi roda dipulangkan ke tempatnya. Karenah si sakit berbagai rupa dan tidak asing juga bahawa karenah yang sihat juga bolih menyentuh perasaan pesakit yang lumrahnya menagih kepedulian yang setia dari waris terutamanya anak-anak yang dari kecil dijaga.

Di celah-celah masa menanti, teringat saya dua minggu dulu saya terkejut bila saya dapati seorang teman saya sudah jelas menghidap sakit pelupa. Kami sebaya dan dia sudah tidak mengenali rupa wajah  saya walaupun sering juga kami berhubung di talipon. Subhanallah. Saya hubungi seorang teman lain untuk mendapatkan bantuannya mencari waris terdekatnya supaya tidak membiarkan dia tinggal berseorangan. Pengalaman saya menjaga ibu mertua saya yang pelupa sudah cukup untuk saya menginsafi diri dan menghargai apa itu ingatan. (the power of a good memory). Saya khuatir teman saya ini lupa jadual mengambil ubat dan lupa hendak memadam api di dapur. Saya dan dua tiga teman yang lain akan berusaha sentiasa menghubunginya supaya dapat membatu sewajarnya. In sya Allah. Semoga Allah memudahkan urusan kami semua.

Lama juga saya menanti anak saya tidak kunjung tiba. Mula resah di hati takut-takut ada kesesakan yang tidak dijangka. Mulut saya komat-kamit cuba menenangkan perasaan dengan mengingati Allah yang pasti maha mengetahui apa yang dalam perancanganNya. Cuma manusia  (seperti saya) yang sering lupa. Penentuan Allah tidak  lambat dan tidak cepat walau sedetik pun  jika sudah sampai ketetapanNya. 

Secara sedar dan tak sedar saya rasa seperti jantung saya berdebar...
Entah mengapa rasa seperti agak penat menanti. Saya pujuk diri supaya bersabar dan meneruskan berfikir-fikir. Teringat pulak apa kata seorang Ulamak tentang jantung kita. Degupan jantung kita itu seperti ia bertasbih: "A   llah, A...llah, A...llah".....(Lihat Sheikh Hamza Yusuf dalam u tube mengenai Jantung kita). Jantung kita kenal pada Allah. Kebetulan saya baru tamat menjadi bahan kajian mengenai jantung saya oleh sekumpulan penyelidik di PPUM. Jantung saya selalu sahaja berdebaran pantas dan kajian ubatan yang saya volunteer adalah mengenai fenomena itu. Jantung merupakan satu-satunya anggota badan kita yang tidak dikuasai oleh otak kita. Perilaku anggota kita semua mengikut arahan otak melainkan jantung. Ini suatu perkara yang kita harus berfikir-zikir.........Allah maha Pencipta.

Saya releks sebentar........

Saya memandang jauh setiap kereta yang lalu di hadapan saya. Tidak nampak kereta merah yang saya nanti tiba. Fikiran saya bukan diam sahaja. Saya perhati kereta-kereta yang lalu lalang kebanyakannya  kereta yang sederhana dan yang kurang dari itu. Tidak seperti kereta-kereta yang berkunjung ke Hospital swasta yang saya lihat bila menziarahi teman pesakit di sana. Banyak kereta mewah-mewah menghantar dan mengambil pesakit. Itulah corak hidup di dunia. Allah kurnia dan Allah duga berbagai cara. Cuma kita manusia harus sedar kewajipan kita sebagai hamba. Jika kita ingat kesemuanya milik Allah jua, maka kuranglah kita rasa seperti kurang harga diri dan sikap-sikap negatif yang lainnya. Bila Allah uji dengan sakit, atau dengan apa jua, itu tandanya Allah sayang pada kita.......tercetus ingat kata-kata ustaz.

Anak saya tidak kunjung tiba. Setelah berhubung kembali, saya mengambil keputusan untuk menaiki teksi sahaja. Maka tamat di sini sahaja fikir-fikir saya.Belum sampai ke mana saya lihat diri saya. Yang pasti masih banyak yang belum sempurna dan masih banyak yang perlu dibina.  Semoga Allah sentiasa memudahkan dan menunjuki jalan yang diRedahiNya. Kita hamba dan Allah jua yang maha berkuasa. Kita mohon belas kasihanNya dan semoga di Syurga Firdaus tempat kembalinya kita. Aamiin.....

.....

2 comments:

Al-Manar said...

Tulisan ini tidak patut berhenti disini

ngasobahseliman said...

Terima kasih singgah. Setakat ini itu saje dulu yang mampu. Dalam fikiran berbagai yang hendak dilaksana. Semoga satu hari nanti Allah bagi peluang.

Related Posts with Thumbnails