"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, May 25, 2016

Ambil darah....




Apabila makan sudah keterlaluan, padahnya timbul pula berbagi masaalah kesihatan. Pepatah Inggers kata: YOU ARE WHAT YOU EAT.

Rasakan sendiri....
Astaghfirullah.

Pagi ini 25 Mei saya ke hospital untuk ambil sample darah sebagai syarat jumpa doktor pada 2 Jun ini. Proses pengambilan darah di PPUM memakan masa lebih kurang sat jam setengah. Penat menunggu. Untuk hilang bosan saya membawa buku untuk baca. "Dahsyatnya IBADAH TAFAKUR - Seni berfikir yang berpahala". Penulisnya Amru Khalid. Saya amat tertarik dengan permulaan isi kandungannya. Tetapi oleh kerana terlalu bising saya hanya membaca 5/6 muka dan simpan buku. Saya tidak dapat tumpu kerana buku ini agak berat pembicaraan mengenai mengenal Allah melalui ibadah Tafakur. Insya Allah kalau habis saya baca mungkin saya dapat kongsikan isinya......

Saya sudah boleh agak gula dalam darah saya agak tinggi. Mungkin 8 atau 9. Saya sendiri pandai-pandai kurangkan ubat doktor dan mengambil ubatan tradisional dalam bentuk herbs. Saya lihat suami saya agak berjaya dengan izin Allah, maka saya terasa hendak ikut amalan makan ubat dari herba. 

Selesai ambil ubat saya terus mencari teksi. Hairan mengapa PPUM hanya membenarkan teksi berbaris jam 9.30 pagi. Maka saya pergi dulu di kantin untuk minum pagi sendirian.

Saya berkongsi meja dengan seorang wanita yang juga baru selesai ambil darah. Kami berkenalan dan bersembang santai.Dia juga ada berbagai masaalah kesihatan. Hampir sama dengan saya tetapi dia berpakaian rapi, cantik dan ceria. Kami bercerita berbagai. Dia kerja sambilan menjaga anak-anak jiran. Agak lumayan pendapatan menjaga anak-anak kerana ibu-bapanya bekerja. Maka ia infakan tenaga membasuh baju anak-nak yang kotor. Tolong sahaja katanya. Tidak termasuk dalam bayaran jagaan. Saya pun bercerita serba sedikit mengenai Tadika dan Taska yang saya urus. Ada persamaan.....penat.

Kami bercerita juga mengenai harga makanan dan mutu makanan yang terhidang. Dia biasa makan di situ dan mengatakan tidak semua pengusaha gerai makan menyediakan makanan yang sedap. Saya katakan mungkin kerana harga barangan termasuk bahan mentah makanan di pasaran, maka itulah harga hidangan naik, dan jika tidak naik ia kurang bermutu.

Alahai senario ekonomi negara kita Malaysia......

Makanan kurang sedap (tak baik komplain. Rezki kurniaan Allah. Redha shaja.) tetapi sembang santai kami hingga bercerita bahawa teman baru saya itu bertanyakan pendapat saya mengenai mendirikan rumah tangga baru dalam umur warga emas. Saya hanya senyum lebar dan mengatakan okay jika kita inginkan hidup berteman di umur tua. Tetapi kalau kita lelaki tua janganlah memilih wanita terlalu muda. Itu kurang bijak. Biarlah sesama seangkatan barulah boleh berteman. Kita berkahwin bukan semata-mata untuk nafsu tetapi untuk mengeratkan hubungan keluarga. Jika berkahwin dan keluarga yang ada mula berkecai, maka pilihan calun perkahwinan itu bukan suatu yang bijak. Berkahwin itu biarlah sekufu. Itu dituntut dalam Islam. Jangan kita bergantung pada harta kekayaan untuk mengikat kebahagiaan. Tepuk dada dan fikirkan mendalam.

Tersenyum besar teman saya ini. Ia mengaku anak lelakinya yang tinggal bersama tidak setuju emaknya berkhwin setelah lama ayahnya meninggal dunia. Calun yang memikat hatinya adalah teman akrab arwah suaminya. Oleh kerana anaknya merajuk serious hingga tidak pulang rumah, maka ia tidak jadi hendak berkahwin. Takut yang dikejar tidak dapat, yang dikendung keciciran. Ia berumur 68 tahun. Nafsu cinta tidak kira umur. Asalkan sahaja ia mengikut syarat-ayarat yang disarankan oleh syari'ah.

Usai makan, kami bersalaman dan tertawa mengimbas balik semabang santai dua pesakit warga emas. Itu asam garam hidup 






Sampai di sini sahaja catatan cerita-ceriti ambil darah untuk jumpa doktor. Semoga Allah kurnia kesihatan demi memperbaiki amalan dalam usaha mencari Redha Allah.
Aameen, ya Rabb....


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails