"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, May 28, 2016

Tidak dapat menolong....




Hidup ibarat bahtera dilautan luas, dan lautan dalam yang sepertinya tidak bertepi.

Jika kederat tidak mampu mengharung badai, maka akan tersadai di pantai. Tetapi tidak bererti hidup ini suatu yang tiada nilai jika kita terkandas dalam kesusahan. Sememangnya Allah hamparkan ujian dengan harapan manusia akan kembali padaNya. Dan mereka yang sudah kembali pun, Allah uji juga untuk menjadikannya manusia yang lebih sempurna di sisiNya. 



Semua manusia bermasaalah. Cuma kita menyedarinya atau tidak. Amat bahaya jika seseorang itu bermasaalah tetapi tidak mahu menerima hakikat itu. Bukan kerana ia berfikiran positif dalam menangani masaalah itu tetapi kerana hidupnya mewah, kaya raya dan semuanya lengkap maka ia berfikiran ia tidak punya masaalah.

Kasihan.... orang seperti ini tidak tahu bahawa masalah itu berbagai bentuk dan berbagai rupa hinggakan ada orang yang tidak tahu dia bermasaalah. Tetapi di sini saya hanya mahu berkongsi sedikit mengenai masaalah yang menimapa manusia biasa, dan dalam keadaan biasa.

Baru-baru ini saya mendengari masaalah pembantu rumah saya dari negara jiran yang bekerja di rumah saya secara sambilan mengikut kesesuaian masa yang ada. Ia punya tiga orang anak dan yang tengah itu tergolong oku. Yang tua belasan tahun dan yang terkecil setahun umurnya. Suaminya kuat pukul isteri dan ia pernah melarikan diri. Ramai kaum kerabatnya dan termasuk saya yang menasihatkannya supaya jangan kembali padanya. Tetapi oleh kerana tidak mahu anak-anak tidak punya bapa disamping , ia kembali pada suaminya kerana sering dipujuk rayu.

Kini semua anaknya di kampung dijaga oleh nenek-neneknya. Ia bekerja kuat untuk menyarai anak-anaknya dan sentiasa memaafkan suaminya yang tidak berapa rajin bekerja, demi kebaikan anaknya. Itu fikirannya yang saya tidak bersetuju. Seperti saya jangkakan suaminya menceraikan dia dan berkahwin pula dengan orang tempatan.

Kini pembantu ini telah pulang kepangkuan keluarganya. Ia rindu pada anak-anaknya. Memang banyak cerita-cerita seperti ini. Bukan pada warga asing sahaj tetapi orang-orang tempatan juga.

Remuk redam hati pembantu saya ini. Sekarang terkapai-kapai cuba mencari rezki menyara anak-anaknya dan ibunya yang sudah tua. Ceritanya tidak seperti cerita orang-orang pelarian perang di negara luar. Tetapi ada persamaan dari segi sentiasa takut tidak dapat menyara keluarga di kampung yang miskin dan dhaif. Hidupnya di sini dulu berkongsi bilik dan makan seadanya kerana mahu berjimat untuk hantar pulang wang sedikit pada ibunya.

Saya tidak dapat menolong.

Sekadar saya pohonkan pertolongan dari teman-teman yang mampu untuk menginfakan sesuatu padanya.

Allah itu maha Melihat dan maha Mengetahui yang tersembunyi dan yang Nyata. Maka jika kita bermasaalah....apa jua masaalah...... kita dituntut untuk bersabar dan berusaha setakat yang munasabah dan yang mampu. Berbisik kita pada Allah semasa bersolat memohon pertolongan dan kasih sayangnya.

"La Tahzan" kata sebuah buku.Jangan bersedih. Allah akan gantikan dengan yang lebih baik asalkan sahaja kita redha dan terus mengabdikan diri padaNYA. Saya mengikuti saranan dalam buku itu jika saya dan apabila saya bermasaalah, kecil atau besar. Semuanya mudah bagi Allah. DIA sahajalah tempat kita bergantung.

Apabila kita renungkan penderitaan pembantu rumah ini, tersentuh fikiran saya mengapa negara bermati-matian mempertahankan sempadan, walhal bumi ini Allah yang punya. Bagaimanakah kita boleh membantu mereka yang memerlukan sesuap nasi dan sedikit bumbung untuk menahan kepanasan. Bukan Malaysia sahaja yang harus melihat semula dasar luarnya dan bukan sahaja mengenai keselamatan dan kesejahteraan warganya tetapi harus peduli juga akan nyawa dan jiwa seorang manusia, tidak kira di bumi mana ia sedang berpijak. Lihat betapa merana manusia yang menjadi pelarian berbagai sebab terutamanya pelarian perang.Banyak cerita-cerita yang kita dengari dan gambar-gambar serta filem-filem yang kita sering lihat di media massa. Kita hanya menatap penuh kesedihan.

Saya tidak dapat menolong....sedih tidak kepalang.

Inikah yang dinamakan civilization atau inikah ciri Ketamadunan manusia di bumi ini seperti yang dituntut oleh Tuhan yang maha Pencipta. Negara yang merasakan dirinya amat berjaya dalam bidang serba serbi pastinya yakin bahawa inilah Tamadun yang terunggul. Negara-negara yang kurang maju terpengaruh dan tanpa mengira nilai kemanusian yang sejati akan ikut seperti kerbau di cucuk hidungnya.

Kekadang saya terfikir berseorangan sama ada negara yang tidak maju dari segi kebebdaan tetapi patuh pada perintah Allah dalam semua bidang, boleh kita katakan mereka inilah yang bertamadun. Hidup rakyatnya namapk seperti dhaif, tetapi kesejahteraan minda dan rohani mungkin kental dan pengabdian yang tulin menjadi budaya hidup yang syumul. Jiwanya tenanag dan rasa selamat.

WaAllahu'alam......

Maka apakah takrif kejayaan (ketamadunan) di sisi Tuhan kita? Sama-sama kita fikirkan.......

Kita suka berfikir-fikir apabila bermasaalah dan kita sering di minta supaya bersabar kerana bersabar itu wajib hukumnya. Tetapi Sabar bukan bererti duduk diam dan hanya bersolat. Sabar bererti berusaha dengan gigih serta dengan berlapang dada dan redha atas apa jua ketentuan Allah. Kita berusaha dan bertawakal padaNYA kerana Allah sahaja yang berkuasa atas segala segalanya. DIA maha Mengetahui dan Dia maha Adil dan Dia maha Bijaksana.

Ayuh kita menimba Ilmu dan bertindak atas dasar Ilmu yang Benar, semoga Allah menunjuki jalan yang membawa kita kepada pembentukan Ketamadunan yang tulin yang membawa kesejahteraan sejagat. Semoga kita redha dan Allah meredhai.

Mohon keampunan Mu ya Rabb.....


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails