"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, May 26, 2016

Berpanas dan Bergelap......




Hari ini saya dan semua yang di rumah kecundang. Terlepas pandang bayaran bil api LLN selama 3 bulan. Kerana musim panas yang melanda, bil api kami agak tinggi kerana terlalu lama mengggunakan pendingin hawa.

Maka berpanaslah dan berpeluh-peluhlah kami kerana potongan kuasa letrik. Keadaan di luar rumah pastinya lebih nyaman dari di dalam rumah. Ingin sahaja saya mahu berteduh di bawah pokok. Ini pertama kali saya mengalami  masaalah ini dalam ingatan saya. Dengan segera anak saya pergi membayar bil yang tetunggak tetapi pemasangan semula akan memakan masa, kata staff LLN. Jam 7 malam belum nampak bayang LLN datang. Maka bergelapanlah kami dan rasa tidak selesa hingga hampir jam 9.30 malam. Alhamdulillah......akhirnya  staff LLN datang memasang semula.

Nampak seperti kecil "musibah" ini tetapi saya beringat bagaimana nanti di Alam Barzah jika rasa kepanasan dan kegelapan. Na'uzubillah.....

Lantas saya teringat ceramah Shaikh Hamza Yusuf Guru utube saya untuk beberapa lama sekarang. Cuba dengari di https://youtu.be/Tlpn1JNUVUA. Be Prodigous People.

Kita harus bersyukur kerana Allah pilih kita menjadi ummah nabi Muhammad SAW. Kita istimewa di sisiNya. Nabi Muhammad saw ialah Rahmat sekelian alam. Itu anugerah Allah swt. Maka mencari Ilmu untuk melaksana semua hal fardhu ain amat penting. Lebih penting dari ilmu-ilmu lainnya. Memahami alquran adalah terpenting. 

Memahami kehidupan di dunia adalah penting tetapi memahami kehidupan di akhirat adalah lebih penting. Kehidupan di dunia ada kesudahannya. Tetapi kehidupan di akhirat kekal abadi. Tiada penghujung. Kalau kita tahu betapa rumit dan susahnya kehidupan akhirat jika kita tidak membuat persedian yang sewajarnya, maka kita tidak boleh tidur dan tidak mungkin kita ada nafsu sexual, sesuatu yang dikejar-kejar oleh ramai manusia.

Kesusahan di dunia hanyalah sebentar. Sama-sama kita yakinkan diri untuk lebih komited menyediakan diri untuk akairat dengan memperbaiki cara hidup di dunia mengikut apa yang disyariatkan dalam alquran dan hadith.

Shaikh Hamza Yusuf diketika lain mengajak kita semua kembali kepada Allah tidak mengira apa kesalahan yang telah kita lakukan. Ayuh kita kembali....katanya.

Alhamdulilah, berpanas dan bergelap beberapa jam membantu saya muhasabah diri.

Semoga Allah mengampuni segala dosa, segala kelemahan dan kekurangan dan semoga Allah sentiasa membimbing kita kejalan yang benar, tidak lalai dengan dunia dan semoga di akirat kita dikurnia syurga dan kita bahagia sejahtera selamanya.

Aameen ya Rabb....


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails