"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, May 13, 2016

The Thrill at Amazon Cafe.....



Apabila bermusafir dengan kereta atau van di Selatan Thailand, R&R kami ialah di station minyak yang ada Amazon Cafe. Hanya di situ yang kami tahu mempunyai kemudahan yang modern dan bersih. Jika terdesak untuk menselesakan diri dan R&R seperti itu jauh, barulah kami ke tempat lain atau ke tandas di Masjid.



Tempat berehatnya selesa dan  landscapenya pun amat cantik. Indah dan cantik di pandang. Maka kami dalam kumpulan musafir ini suka melawak dan berfoto untuk kenanagan. Kekadang manusia lupa akan umur dan akan beraksi sepertinya kami masih 10 atau 20 tahun lebih muda.

Tidak mengapa. Asalkan tidak melanggar tata tertib budaya dan agama.

Semasa di sana cuaca sangat panas. Maka kami akan berehat dalam Amazon Cafe itu sendiri kerana ada pendingin udara dan minum sepuasnya apa jua pilihan. Biasanya kami pilih minuman yang sejuk. Harga minuman boleh tahan tingginya. Maklumlah tempat pelancung. Segelas seperti foto di bawah ini ia berharga lebih kurang rm8. Tetapi ia sedap dan menyegarkan. Sebab itu kami selalu berhenti di Amazon Cafe.









Apabila tidak cukup tempat di dalam, di luar pun selesa juga tempat duduknya dan boleh memerhati karenah pelancung-pelancung lain. Ada berbagai jualan di luar sana. Kueh muih, buah-buahan tempatan dan yang best sekali ialah air kelapa muda...kesukaan saya. Siapa yang berminat dengan ice-cream, mereka tidak akan kecewa. Ada berbagai perisa. Pilihlah sahaja.



Ada yang suka beraksi seperti di atas. One for the album, katanya. Kami ikutkan sahaja....asalkan bahagia.
Senyum lebar.




Ini ice cream bercampur kelapa. Ramai yang sukakannya dan harganya berpatutan kerana ini kawasan pelancungan. Kalau boleh bungkus bawa balik rasanya mahu sahaja.


Itu sahaja catatan di Amazon Cafe.
Sesiapa ke Thailand pilihlah tempat ini. Untuk warga emas, kemudahan menselesakan diri terjamin bersih. Di tempat lain jarang sekali ada kemudahan yang sesuai.


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails