"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, May 13, 2016

Gembira atas tangisan orang lain....





Semasa bermusafir ke Krabi, kami singgah di Hat Yai dan Songkhala dalam perjalanan pulang. Dua bandar ini tempat yang sering di kunjungi oleh orang-orang Malaysia atas berbagai sebab, Terutamanya shopping kerana harga pakaian dan barangan kulit amat sederhana harganya berbanding dengan Malaysia.

Driver kami yang juga pemandu pelancung berasal dari Kedah.  Maka pengalamannya di Hat Yai dan Songkhla amat luas dan berbagai. Ada yang lucu dan ada serious.



Yang lucu dan menjadi gelak ketawa kami ialah cerita yang ia ada kalanya membawa beberapa individu yang berkahwin di sana atas beberapa sebab yang amat diketahui oleh orang-orang di Malaysia, (berkahwin di sempadan). Dia menunjukan kami Masjid tempat pilihan untuk acara pernikahan dan juga menunjukan kami Pejabat Konsulate Malaysia di Songkhla untuk mendaftar perkahwinan untuk pengiktirafan kerajaan Malaysia. Dia bercerita selamba sahaja seolah-olah peristiwa seperti itu biasa sahaja padanya.

Ada diantara kami punya cerita yang suka dikongsikan. Ada yang gelak ketawa dan ada juga yang berkata supaya janganlah melawak atas perkahwinan seperti ini kerana pastinya ada sebab-sebab yang tidak dapat dielakan. Maka daripada melanggar tata susila hukum hakam Islam, eluklah mereka yang terlibat mengikut peraturan alternatif di luar negara dan yang paling mudah ialah di Thailand.

Driver kami suka melawak tetapi dalam pada itu ia juga membuat komen yang serious. Katanya eluklah kita elakan perkahwinan seperti itu kerana adalah kurang sopan jika seseorang itu rasa gembira dapat berkahwin tetapi ia menyebabkan ada pihak yang keciwa dan tersedih. Eluklah jangan bergembira atas tangisan orang lain.......

Kami senyap seketika apabila ia berkata begitu dan kami pun sembang tukar tajuk. Lalu kami dibawa ketempat membeli belah dan tempat makan yang amat menyelerakan.

Tamatlah cerita musafir kami hingga lain kali pula. Kami bercadang untuk ke Batam dan Pulau Bentan dan juga ke Lombok.

Semoga kesampaian......


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails