"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, May 24, 2016

Pencemaran hati anak kecil.....





"Katakan (Ya Muhamad): Dia, Allah itu adalah Satu."

Alangkah bahagianya jika kita dapat mengerti bahawa anak kecil seperti ini (ehsan google) sudah menghayati siapa Rabbnya. Dari dalam Alam Ruh lagi kita sudah di tanya: Alastu birabbikum. Qallu, bala syahidna. Adakah Aku Tuhanmu? Mereka berkata: Ya, kami menyaksikan...(maksud alQuran). Hadith juga menyarankan supaya ibu-ibu mengandung dan ayahnya sentiasa membacakan ayat-ayat alQuran semoga bayi dalam kandungan selamat sejahtera dan semoga Allah kurnia rahmatnya yang tidak terhingga sepanjang hayatnya.

Sungguh bahagia juga jika dapat mengerti bahawa anak- anak kecil seperti ini hingga baligh adalah ahli syurga. Maka kita akan menyantuni mereka penuh kasih sayang dengan harapan Allah mengurnia semua yang terbaik dalam hidupnya. Hadith juga mengatakan anak yang lahir itu hakikatnya putih suci, dan ibu-bapanyalah yang mewarnai hidupnya. Semoga ibu bapa mengasuh dan mendidiknya menjadi anak-anak yang cemerlang dan soleh hingga ke akhir hayatnya. Dan mereka anta golongan yang menyumbang pada kegemilangan Umat Islam. Semoga merekalah juga  yang akan mendoakan ibu-bapanya setelah mereka pergi menemuinya Rabbnya, Allah yang maha Pengasih dan Penyayang. Dan semuanya akan berhimpun di Syurga Firdaus tanpa hisab dengan Rahnat Allah jua.




Ini anak saya yang bongsu bersama isteri dan anak-anaknya. Mereka cucu-cucu yang terus tinggal bersama saya dan sedikit sebanyak dapatlah saya menumpang seronok mendengari tangisan dan gelak ketawa mereka. 
Karenah mereka pun menjadi keseronokan bagi saya kerana saya dapat mengimbas kembali semasa saya kecil dan telah ingat bagaimana emak saya dan kakak-kakak saya menlayani karenah yang berbagai rupa.


Ini anak sulung saya bertudung putih dan anak lelaki yang tengah. 
Saya ada 3 orang anak.Alhamdulilah.
 Mereka bercuti di Melaka dan bermalam di homestay yang mereka mampu.
Anak-anak perlu diberi peluang bergembira bersama keluarga,
 juga dengan nenek (berbaju merah)
kerana dalam Islam kasih sayang dan silaturrahim
 harus meliputu ahli keluarga besar, 
terutamanya Atuk dan Nenek.


Ini cucu-cucu bermain, bertadabur alam cara mereka sendiri.
 Aktiviti seperti ini lebih baik dan lebih sihat berbanding seharian 
dengan play-station dan apa jua permainan elektronik 
yang tidak mencergaskan fisikal mereka.

Sehubungan dengan ini sering saya katakan pada anak-anak saya supaya komited dalam mengasuh dan mendidik anak dengan harapan mereka tidak tercemar dengan pemikiran yang menjauhkan mereka dari mengenali Allah. Dari kecil lagi kita sudah mulakan mengajar mereka siapa Allah dan siapa Rasullah saw. Tentu sekali cara berlainan dari mengajar remaja atau dewasa. Namun mereka mesti sudah didedahkan dengan hakikat bahawa Allah adalah Rabb mereka dan Rasullah Muhammad saw itu adalah pesuruhNya. 

Salah seorang cucu saya menghadiri Taska dan kemudian Tadika yang kurang menekankan fakta ini. Kebolihan bertutur dalam bahasa Inggeris amat baik sekali tetapi keterampilan dalam menghafal ayat-ayat Quran dan doa-doa amat lemah sekali jika saya banding denga beberapa Tadika lainnya. Dan di rumah saya katakan pada ibu dan Abinya supaya bersungguh-sungguh mendidik hati dan jiwa anak-anak supaya tidak dicemari idea-idea dalam filem dan vidio yang ditonton walaupun ia berbentuk animasi kartun. Saya yakin pada saranan Shaikh Hamza yusuf (guru Utube saya) yang mengatakan fikiran anak-anak bole rosak kerana kartun-kartun itu bukan semuanya membawa tema yang bermunafaat pada anak-anak diumur yang masih fragile, dan belum tahu apa yang benar dan apa yang salah. Jika kita tidak bimbing dengan betul besar kebarangkalian mereka boleh tersasar. Ini yang kita harus takuti.


Ini murid-murid Tadika SmarTop Subur Fitrah di Tangkak Johor yang saya kendali bersama seorang teman akrab. Kami ambil module yang diasaskan oleh sebuah NGO, iaitu HALUAN berjodol LITTLE ABD dan kurikulum dan silibus dibina berasaskan Allah itu Rabb. Kami hantar untuk latihan 'hands on" bersama HALUAN supaya keterampilan guru mendidik anak-anak ini selaras dengan falsafah 'kita ini hamba Allah' dapat dilaksana sebaik mungkin.

Kata pepetah Melayu: Melentur buluh mestilah dari Rebungnya. Maka dari umur Taska dan Tadika kita sudah mulakan semoga ia dapat menjadi benteng rohani dengan pertolongan Allah dan dapat menghidari dari tercemar dengan perkara-perkara yang negatif yang akan merugikan dan mencemar proses pembesaran anak-anak. Walaupun tidak dinafi bahawa anak-anak ini boleh di ajar ad-Din Islam bila umur meningkat tetapi dikhuatirkan sudah ada elemen-elemen lain didalam minda dan hati yang akan mengelirukan anak-anak dan boleh mencetuskan kebingungan dalam berfikiran.

WaAllahu'alam.

Menyesal dahulu, pendatan. Menyesal kemudian tidak berguna. Ibu-bapa harus berwaspada dan berusaha sentiasa berterusan menambah Ilmu yang Benar untuk kebahagiaan dan kesejahteraan keluarga dunia dan akhirat. Akhirat itu kekal dan dunia hanya suatu illusi. 

Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan, Taufiq dan Hidayahnya.
Aamiin ya Rabb....


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails