"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, July 23, 2016

Biarkan orang tua dengan ragamnya....tapi harus terus dikasihi.


olds mobile automobile vehicle


Orang tua bukan bagaikan kereta vintage....
lagi tua lagi digemari. 

Dalam masyarakat kita, juga masyarakat lainnya saya percaya, orang tua dikira beban hidup orang-orang muda.

Saya teringatkan orang tua bila mana pagi ini Imam muda di Masjid menangis semasa Solat Subuh ketika membaca ayat2 surah al Israk terutamanya ayat berikut:

A023
Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).
(Al-Israa' 17:23

Agaknya tersentuh hatinya teringatkan orang tuanya. Saya dengari juga suara-suara menahan tangsian dari jemaah lainnya dan saya juga rasa sebak teringatkan emak saya. Bapak saya meninggal saya masih kecil remaja. Allah benar-benar mengangkat darjat orang tua untuk disantuni anak-anak khususnya dan orang-orang muda umumnya.

A024
Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."
(Al-Israa' 17:24




Saya kenal Imam muda ini. Semasa kecil ibu-bapanya berpisah dan ia di asuh oleh isteri baru bapanya. Umurnya 3 tahun waktu itu dan ia punya seorang kakak dan seorang abang. Selalu ia diceritaikan hal ibu kandungnya. 

Ketiga mereka diasuh dan dibesar kan oleh ibu yang baru ini. Ibu ini amat mengasihi mereka seperti anak-anaknya sendiri. Ibu ini seorang yang mengerti erti hidup dan mereka dididik hingga mampu berdikari. Berdikari bukan kerana kemampuan harta dan tenaga sahaja.Ia boleh berdikari kerana yakin dalam hidup ini ada orang istimewa yang juga yakin pada kebolehannya........

Ini hanya telahan saya sahaja mengapa Imam muda itu menangis. Ramai orang ada satu ibu, dia ada dua ibu......ibaratnya. Agaknya dia rasa tidak cukup menyantuni ibu kandungnya. Entahlah.......hanya Allah yang maha Tahu.

Yang saya hendak kongsikan lebih sedikit ialah ragam seorang ibu, terutamanya bila ia sudah tua. Juga ragam bapa apabila ia sudah tua.

Berbagai ragam......

Ada ibu dan bapa yang sudah tua tidak tidur satu bilik. Ada anak yang rasa pelik.
Biarkan....

Ada ibu yang punya selera berbeza dengan selera bapa dan anak susah kerana semua kena sediakan  makan secara a-la-carte. Dengan kesibukan kerja harian kadang kala anak2 merungut juga.
Jangan merungut.....biarkan....layani semampu mungkin.

Ada yang tidak suka mandi pagi dan petang. Hanya mahu mandi sekali sahaja.
Biarkan....layan sahaja.

Jika ada ibu bapa yang agak pelupa maka ragamnya lagi mencabar kesabaran dalam melayani dan menyantuni mereka.
Sabarlah.....biarkan.
Orang tua yang menghidap sakit Alzimer, atau lupa-lupa,
sememangnya memerlukan bukan sahaja kesabaran, tetapi juga ilmu yang berkaitan. Maka seorang anak harus mendapatkan ilmu mengenai sifat-sifat orang yang pelupa supaya mudah mengendalikan mereka.

Ada yang tak mahu duduk dengan anak-anak sebab ingat kucingnya, ingat ayam iteknya, ingat pokok bunganya dan berbagai lagi.........biarakan. Mereka seronok sebab ia satu-satunya terepi minda. Walaupun tua mereka tidak suka duduk diam. Biarkan.....
Lebih baik lagi tanamlah pokok-pokok bunga bersama. Pasti mereka lebih seronok.

Ada yang tua suka bertandang di rumah jiran. Mungkin ini disebabkan di rumah tidak ada siapa yang suka bersembang dengan mereka. Mungkin mereka kesunyian....
Kita yang kena tukar cara untuk adakan aktiviti yang inklusif dengan cucu-cucu mithalnya, supaya mereka rasa dihargai.....tidak kesunyian.

Tetapi apa jua ragam mereka, jangan pisahkan mereka. Seperti anak sulung jaga ibu dan anak yang lain jaga ayah atau bapa.. Itu pada pendapat saya suatu langkah yang boleh dikira menzalaimi orang tua kerana mengapa kasih mereka dipisahkan wal hal mereka masih hidup. Mungkin mereka takut mahu membantah tindakan anak yang demikian tetapi pastinya hati mereka merana sebab tidak dapat bermesra harian mengikut cara hidup orang tua selama ini yang suka duduk bersama walaupun mereka tidak bersembang dan tidak berbuat apa sekadar minum teh petang dan makan cekodok.  

Spot-Billed Duck, Animal, Parent Child

S



Haiwan pun suka berduan.
Ibu ayah kita pun tidak kesunyian berduan. Maka jangan pisahkan mereka ketika menjaganya.

Banyak lagi ragam orang tua-tua. Kita harus pandai membaca hati mereka. Renung air mukanya pasti kita tahu ia sedih atau gembira walaupun tidak ada kata-kata. 

Ada anak-anak yang membuat ibu bapa yang tua takut akan mereka. Mahu minta makan pun mereka takut. Saya ada pengalaman menjaga emak saya dan emak mertua saya. Ciri penting ialah mereka suka makan awal pagi. Maka kita harus bangun pagi sebeum subuh untuk buat sarapan supaya nanti bila mereka meminta, sudah sedia ada. Kekadang tidak seawal itu. Tetapi biasanya pukul tujuh pagi mereka sudah lapar.

Berbagai lagi ragam orang tua-tua. Ada yang suka bersiar-siar naik kereta waktu petang. mungkin sebab bosan di rumah seharian. Maka layan sahaja......

Syurga di bawah kaki ibu......juga bapa. Cuma ibu harus di lebihkan mengikut kata2 hadith. 
Carilah sendiri hadith-hadith itu. Saya tidak mampu mencari.....


Hanya satu di atas. (Semua foto-foto di atas adalah dari Ehsan carian Google)

 
Sampai di sini dahulu penyampaian saya. Satu hari saya juga akan bertambah tua......dan semoga umur saya bermunafaat dan mendapat redha Allah.
Aameen ya Rabb....

.......



No comments:

Related Posts with Thumbnails