"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, July 24, 2016

Peduli Jiran......





Ini adalah sebahagian laman rumah saya dengan pokok-pokok yang nampak tidak diurus dan sudah melebihi sempadan rumah jiran di hujung sana.


Alhamdulillah, tiga hari dulu saya berhasil mendapat pertolongan seorang pekerja untuk membersih kan pokok-pokok di sempadan tanah saya dan tanah jiran. Saya dapat juga membetulkan saluran air supaya benteng tanah jiran tidak terjejas. Saya terlepas pandang kerana agak lama saya tidak jalan mengelilingi rumah saya untuk melihat apa yang tidak kena hinggalah rumah saya dikopak pencuri. Alhamdulilah saya sudah cuba atasi dan semoga hubungan kejiranan sentiasa baik. Mereka tidak komplain....saya rasa amat bersalah.









Bersalah kerana Al Quran sudah mengajarkan cuma saya tidak meneliti satu persatu. Saya kongsikan ayat berikut.

A036
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;
(An-Nisaa' 4:36) |

Rasa agak lega dapat membersihkan sempadan. Adab kejiranan sudah lama tahu tetapi kekadang terlepas pandang juga jika jarang memantau apa yang berlaku. Harap pada orang kerja sahaja. Kepentingan kita pasti berbeza. Maka saya tidak menyalahkan orang lain. Salah sendiri.

Saya punya jiran yang baik walaupun jarang bersilaturrahim, ziarah menziarah, bertukar-tukar hadiah dan sebagainya. Saya masih rasa belum lepas tanggong jawab dengan Allah kerana belum sungguh-sungguh "bercerita mengenai Islam" dengan jiran yang belum faham Islam dan belum menerima Islam. Bagai mana ye?.....











Semoga Allah menunjuki jalan.......


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails