"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, July 29, 2016

....Habis telinga nak kena pulas!








Hidup ini tidak sunyi dari masaalah. Setiap masaalah ada hikmahnya. Kita kena yakin bahawa apa jua masaalah ada penyelesaiannya. Namun definasi 'penyelesaian' harus dilihat dalam konteks paradigma Tauhid yang diajarkan pada kita oleh Nabi kita Muhammad sallahualaihi wasalam. Allah jua yang maha Pencipta dan Dia yang maha Bijaksana mentadbir penciptaaNya.

Hari ini Malaysia sedang menghadapi berbagai masaalah. Yang amat diperkatakan oleh rakyat ialah masaalah 1MDB. Saya tidak bercadang berbincang mengenai butiran masaalah, cuma saya mahu bicara sedikit tentang apa yang sedang dilakukan oleh pihak Pembangkang Kerajaan mengenainya.

Sekarang ini siapa pun di Malaysia tidak dapat menyentuh kekebalan YAB Perdana Menteri walaupun negara berpengaruh USA sudah mengeluarkan kenyataan dan tuduhan dalam konteks Kleptokrasi,(Kerajaan yang mencuri harta negara). Sebenarnya saya pun tidak faham sepenuhnya mengenai hal ini. Cuma saya terfikir pada malam kelmarin apabila saya membuka uTube mengenai hal ini saya terbuka satu kisah di mana pihak pembangkang sedang berusaha berbuat sesuatu untuk memastikan Rakyat Malaysia mendapat keadilan dan pembelaan yang sewajarnya.

Mereka bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang pada semua pegawai yang cuba melindungi YAB PM di semua ajensi dan disemua peringkat pengurusan ajensi itu yang tahu mengenai hal ini tetapi tidak mengambil tindakan yang sewajarnya dan melaporkan pada pihak Polis. Katanya, antara lain, mereka akan dituduh cuai (negligent) atau berkonspirasi untuk melalukan jenayah yang merugikan rakyat Malaysia.

Betulah kata pepatah: Tak dapat tanduk, Telinga dipulas.

Tujuan mengambil tindakan undang-undang pada semua pegawai yang terlibat, di Perkhidmatan awam, di Perbankan atau di mana jua, ialah untuk memastikan, antara lain, maklumat yang penting akan dapat didengari nanti di Mahkamah Keadilan. Mungkin dengan cara ini tindakan undang-undang akan dapat diambil pada YAB PM akhirnya. 

WaAllahua'lam. 

Rakyat biasa macam saya hanya boleh tunggu dan lihat.....

Walau apa pun, janganlah kita putus asa dan putus punca. Keadilan sebenar terletak pada Allah yang maha Berkuasa. Sudah pun dijelaskan dalam alQuran apa akibatnya jika kita melanggar hukum hakam yang telah Allah tentukan. 

Di Mhkamah Agong di akhirat nanti, semua anggota kita yang berkenaan akan menjadi saksi. Saya kongsi pemahaman saya seperti berikut.

A036
Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
(Al-Israa' 17:36

A065
Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.
(Yaa Siin 36:65


A020
Sehingga apabila mereka sampai ke neraka, (maka) pendengaran dan penglihatan serta kulit-kulit badan mereka menjadi saksi terhadap mereka, mengenai apa yang mereka telah kerjakan.
(Fussilat 41:20) |

A022
"Dan semasa kamu berselindung (ketika melakukan dosa di dunia dahulu) bukanlah kerana kamu bimbangkan pendengaran dan penglihatan serta kulit-kulit badan kamu menjadi saksi terhadap perbuatan-perbuatan kamu yang berdosa itu, akan tetapi kerana kamu menyangka bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakan dosa yang kamu lakukan (secara bersembunyi itu).
(Fussilat 41:22

Tiada jalan lain melainkan kita kembali pada Allah jua. Tidak ada manusia yang sempurna. Apa jua dan di mana jua kita tersilap dan terjebak dengan apa jua maksiat dan kezaliman, kita cepat-cepat kembali pada Allah. Dia yang maha Pengasih dan Penyang dan maha Pengampun. Kembali segera dan bertaubat Nasuhah. Biar apa pun akibatnya di dunia, ia amat kecil berbanding dengan apa yang akan berlaku di Akhirat. 

Saya merasa insaf kerana saya pun banyak kekurangan dan kelemaha, dan mendengari nasihat Ustaz dan mengingatkan diri sendiri juga bahawa kita harus berwaspada pada hasutan Syaitan yang datang bertubi-tubi  dalam berbagai bentuk. Kita sentiasa dituntut memohon petunjuk dan mohon perlindungan dariNYA.

Mohon keampunan Mu ya Rabb....


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails