"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, July 15, 2016

Pemergiannya mudah.......





Bila saya dapat foto ini dalam group whatsapp, saya tarik nafas panjang. Bukan semua orang boleh duduk begini.....gayat dan berbagai rasa. Syabas ! pemuda ini lain dari yang lain.

Saya teringakan adik lelaki kakak ipar saya yang sama peringkat umur dengan saya. Faisal namanya. Dia juga berjiwa kental.Berani dalam banyak hal....
Saya mendapat berita ia meninggal dunia dengan tiba-tiba.....

Rasa seperti tidak percaya. Saya berhari Raya di Johor dan tidak dapat menziarahinya. Dia di Shah Alam. Rasa tersedih kerana semasa ia belum berumah tangga, dan saya masih di Kampus belum tamat belajar, dia selalu memebawa saya round Kuala Lumpur dan Petaling Jaya menunjuki nama jalan-jalan penting dengan motosikalnya. Itu di awal tahun tujuh-puluhan. Saya belajar berani darinya, meredah apa jua dengan tekad : Buat sendiri, jangan asyik harap pada orang.

Allah menjemputnya amat mudah dari pandangan manusia. Alhamdulillah... Keluarganya menceritakan pagi itu, Syawal ke-2, ia pulang dari masjid selepas solat subuh seperti biasa. Sampai sahaja di rumah ia minta dibuatkan minuman. Haus, katanya. Isterinya rasa pelik juga kerana malam itu ia berkata esuk ia akan mula puasa 6. 

Minuman disediakan dan isterinya menunggu ia masuk ke ruang dapur seperti biasa untuk sarapan. Mungkin ia tidak jadi puasa. Apabila agak lama tidak masuk, ia pergi melihatnya di ruang tamu dan terkejut bila mendapati ia sudah terlentuk. Dia di kejarkan ke Hospital tetapi doktor mengatakan ia sudah tidak dapat di bantu. Bererti ia meninggal selepas solat dan dalam berpuasa, sehari selepas Ramadhan. Semoga Redha Allah menyelimuti Ruhnya.



Allahumafighrlahu warhamhu waafihiwafuanhu.
Semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya, merahmatinya dan memaafkannya.
Semoga Allah menempatkan Ruhnya bersamam-sama ruh orang-orang yang soleh. Semoga keluarganya tabah dalam menghadapi ujian Allah.

Saya sentiasa berdoa semoga pemergian saya juga Allah mudahkan dan menjadi tetamu NYA yang di redhai. Semoga di Syurga Firdaus kami berjumpa lagi.

Aameen ya Rabb...


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails