"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, October 29, 2016

Mengintai kehebatan Bajet 2017.....




Semasa saya di Tangkak saya ambil kesempatan juga untuk ke Bandaraya Melaka. Sudah agak lama saya tidak ke Melaka.Saya dapati pembangunan  amat pesat dan sedikit sebanyak membuat saya rasa teruja. 

Partner saya membawa saya ke Aeon Shopping Mall. Tersergam indah. Sekali imbas saya katakan ia sebuah shopping mall yang indah dan teratur. Saya tiada cadangan membeli belah dan tujuan saya hanyalah melihat-lihat sahaja. Maka saya duduk di kerusi seperti yang ada di foto ini sambil menunggu teman saya mendapatkan barang yang dihajati.





Saya lihat kiri kanan seperti sunyi sahaja. Waktu itu jam sudah hampir 12 tengah hari. Tidak ramai pelanggan yang sibuk sana sini. Saya rasa agak boring juga dan tertanya-tanya diri sendiri mengapa begitu. Saya katakan pada diri sendiri....Ini mesti ada kaitan dengan ekonomi Malaysia yang makin hari makin dirasakan ada yang tidak kena dengannya. Peluang pekerjaan makin susah dan harga barabgan makin naik. Rakyat makin hari makin kurang kemampuan untuk membeli. Rakyat seperti saya hanya membeli barang-barang yang benar-benar perlu sahaja.

Saya sekeluarga bertekad berbelanja ikut bajet yang ketat berdasarkan pendapatan bulanan yang statik sahaja. Pastinya ramai rakyat Malaysia yang seperti saya. Malahan ramai juga yang lebih tertekan dalam hidup hariannya kerana kemampuan kewangan yang amat terhad.Saya tahu hal ini kerana kaum kerabat saya, jauh dan dekat, ramai yang miskin. Saya juga keturunan miskin kerana saya adalah keturun pendatang dari tanah Jawa berpuluh tahun yang lalu.

Telah 13 tahun saya bersara dari perkhidmatan awam. Kini sudah masuk era umur tujuh-puluhan. (Alhamdulilah Allah masih mengurnia ruang dan peluang untuk terus menikmati anugerah hidup yang berbagai ragam.)  Maka apabila orang awam dan teteman disekeliling saya bercerita mengenai Bajet 2017, saya hanya senyum lebar sahaja. Saya berpeluang semasa bekerja dahulu untuk terlibat sama dalam penyediaan Bajet Pembangunan fisikal di Kementerian Pendidikan selama 10 tahun dan Bajet Pengurusan di Kementerian Kerja raya selama lebih 7 tahun. Dan sebelum berasara saya terlibat dalam perancangan Sumber Manusia termasuk penyedian Bajet gaji dan emolumen untul lebih 5 tahun. Walaupun sudah amat lama saya meninggalkannya tetapi pahit manis penyediaan bajet masih saya rasaai hingga sekarang dan saya amat memahami implikasinya dalam hidup harian kakitangan awan khususnya dan rakyat umumnya. 







Sekarang ini ramai ahli keluarga besar saya yang bekerja di sektor awam dan saya suka bertanya dan mendengari masaalah kerjaya mereka untuk beberapa tahun kebelakangan ini. Tidak ada cerita yang menyeronokan yang dapat memberi harapan cerah bahawa program dan aktiviti yang dirancang dapat dilaksana tanpa masaalah besar. Saya mendengarinya rasa seperti masa depan Malaysia hambar sahaja. Tetapi saya tidak harus prejudis kerana saya mendengari berita-berita prima bahawa ekonomi negara mempunyai masa depan yang cerah. Berbagai angka statistik digunakan sebagai bukti. Tetapi saya mendengari juga dari pembacan penulisan di media sosial yang mengatakan bahawa ekonomi negara makin hari makin meruncing. Saya bukan pakar tetapi saya boleh memahami sebahagian besar apa yang saya baca dan apa yang saya dengar berasaskan pengalaman dan latihan professional dalam pengurusan negara yang saya terima semasa bekerja dahulu. Alhamdulillah, Allah masih memberi saya kemampuan dan memberi saya daya pemikiran yang kuat walau pun sudah dalam era umur tujuh-puluhan.

Maka saya senyum sendirian cuba meyakinkan diri bahawa Malaysia belum merudum jauh yang membuat masa depan cucu-cucu saya dalam keadaan tidak menentu. Dalam senyuman ada juga rasa penyesalan menayakan diri sendiri sama ada saya bersalah atau tidak bersalah wujud dalam negara yang ribut dengan berbagai masaalah sekarang ini. 

Semoga ribut tidak menjadi taufan besar. Semoga masih ada golongan rakyat yang akan bangkit menukar ganti keadaan yang ada sekarang dengan izin dan kehendak Allah. Semoga Allah mengasihani rakyat dan semoga dalam masa terdekat Allah tunjuki jalan. Allah maha melihat dan Allah maha mendengar. Allah maha mengetahui apa yang tersembunyi dan apa yang nyata. KEBENARAN tidak pernah memihak. Itu hak Allah yang mutlak. 

Semoga kita semua berfikir dan bertindak sewajarnya.

Apa yang sewajarnya?

Kata setengah orang: Tepuk Dahi Tanya Hati....... 
Hati yang sarat dengan Iman dan Taqwa...... Hati yang diliputi Ilmu yang Benar.

Mohon keampunan Mu ya Rabb.....



...... 

No comments:

Related Posts with Thumbnails