"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, October 22, 2016

Monyet berkeliaran.....

Image result for monyet berkeliaran

                              
Cerita monyet berkeliaran sering kita dengar di negara kita kerana sudah banyak hutan di tebang untuk pembangunan kemudahan manusia. Pihak kerajaan tidak ada perancangan khusus untuk haiwan dan binatang liar . Jika ada dasar pun, pelaksanaannya tidak dititik beratkan. Saya berani kata begitu kerana saya amat terperanjat bila saya pulang kampung kali ini saya nampak dua ekor monyet sebesar yang ada di gambar ini (ehsan carian google) berkeliaran di kawasan rumah kakak saya di mana saya tinggal dalam percutian saya.

Semasa dalam umur sekolah rendah rumah tumpangan kami menoreh getah di Penerok Pontian hampir dengan hutan tetapi saya tidak takut kerana monyet tidak keluar cari makan. Cukup dengan apa yang ada di hutan. Cuma saya takut dengan babi hutan ketika subuh kerana babi-babi ini belum balik ketempat kumpulan mereka. Tetapi mereka mudah dihalau dengan buat bising gendang pukulan kayu pada baldi yang dibawa penoreh getah.  

                                               
Ini keadaan jalan kampung di hadapan rumah kakak saya. Di sinilah saya nampak monyet berkeliaran.. Tujuh puluh tahun umur saya..........baru kali ini ada masaalah monyet berkeliaran di kawasan rumah.

Bukan ada semak samun disekeliling rumah-rumah kakak dan jejiran. Mungin ada pokok pisang dan pokok betik dan mungkin nenas. Pokok-pokok ubi ada tetapi tidak mungkin monyet menggali tanh untuk mendapatkannya.

Saya amat kecewa dengan sikap tidak peduli kerajaan dengan kehidupan liar. Islam mengarahkan manusia supaya adil pada kehidupan liar. Mesti ada tempat khas untuk mereka. Jangan semua hutan ditebang dan memberi faedah pada manusia sahaja.




Ini pokok-pokok bunga indah di hadapan rumah kakak saya. Tidak sangka monyet berkeliaran. Bila saya ceritakan saya nampak monyet-monyet, kakak saya sudah tidak hairan dan mengatakan ada yang sudah masuk di rumahnya.



Ini rumah kakak saya yang sudah pernah di masuki monyet. Macam suatu yang susah saya percaya kerana rumah ini hanya lebih kurang 2 kilometer sahaja dari pusat bandar Pontian Kecil, Johor.


Siapakah yang zalim dalam hal ini. Keluarga kakak-kakak saya, orang kampung atau siapa?

Kita jawablah sendiri. Saya berhenti sahaja di sini dan sekarang sering menalipon kakak-kakak saya tentang monyet-monyet itu. Tidak hairanlah saya kalau ada babi hutan. Cuma belum samapai di kawasan rumah-rumah ini.

Saya turunkan foto bunga yang ada di hadapan rumah kakak seorang lagi. Bunga apa ye?


Semoga bunga-bunga ini tidak dirosakan monyet. 
Monyet juga makhluk Allah dan tidak ada ciptaan Allah yang sia-sia. Semoga kita dapat berlepas diri di hadapan yang Maha Pencipta di akhirat nanti kerana tidak prihatin atas kebajikan binatang dan haiwan liar.

Mohon keampunan MU ya Rabb.....


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails