"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, October 30, 2016

Rasa tersayu ......






Beberapa hari sebelum ke Tangkak saya sudah berfikir-fikir...... berfikir pasal keluarga, pasal jiran tetangga, pasal negara dan pasal kucing yang saya tidak cukup jaga. Bukan kucing saya, cuma saya beri makanan pada kucing mendatang semoga tidak dikira menganiyaya binatang.

Maka bila saya ikut teman saya ke Bandaraya Melaka saya masih terpaku dengan berbagai isu yang membuat saya rasa khuatir saya tidak cukup ambil peduli dengan apa yang saya lihat di sekeliling kehidupan saya. Banyak isu yang kompleks..... Mungkin lain kali saya cerita.....

Hari ini saya saya teringatkan kisah orang tua-tua. Pastinya begitu sebab saya pun sudah tua. Maka semasa di Food Court Aeon Mall saya duduk berseorangan menanti teman saya selesai membeli apa yang dicari. Saya perhatikan anak-anak muda makan tengah hari. Ada yang datang dengan isteri dan anak-anak, ada yang datang menjamu kekawan. Dalam celah-celah kesibukan orang muda, saya ternampak sebuah meja yang hampir dengan saya di mana ada orang muda dan orang tua duduk sekali mahu menjamu selera saya kira. Lihat foto di bawah ini. Saya ambil sambil duduk dan tidak nampak kesemuanya. Ada 4 wanita tua, dan seorang lelaki tua. Ada tiga wanita dalam umur awal empat-puluhan dan seorang lelaki tetapi tidak lama bersama mereka.





Yang muda bercakap dengan yang tua sepertinya membuat penerangan. Yang muda berinteraksi bersama sendiri sambil melayan orang-orang tua itu mencari posisi duduk yang selesa. Seorang diturunkan dari kerusi roda. Saya tidak menyangka mereka bersaudara. Saya membuat andaian mereka dari rumah orang tua-tua yang berlainan kerana lelaki tua yang bersama mereka (tiada kelihatan) memakai kopiah dan saya kira dia Islam. Seorang perempuan berupa Melayu juga ada bersama. Dia tidak bertudung maka itu saya buat andaian ia bukan isteri dan besar kemungkinan mereka dari Nursing Home yang berlainan dan berjanji jumpa di situ untuk menghiburkan hati orang tua di bawah jagaannya. Mereka bertutur dalam bahasa Inggeris dan Tionghwa.

Seorang daripadanya makan bersuap, yang lain makan sendiri. Saya kira yang bersuap itu matanya sudah tidak dapat melihat kerana penjaganya memegang tangannya untuk dia merasai apa yang ada di pinggannya.

Saya rasa terharu dan tersayu kerana mereka membuat saya teringatkan waktu saya menjaga emak mertua saya dan kemudian emak saya sendiri. Apa pun hubungan mereka, saya tersentuh sayu melihat cara mereka melayani makan orang-orang tua ini.Disuapkan dan dipegangkan gelas minuman. Ada sesuatu yang dikatakan, tetapi saya kurang dengar. Selesai yang tua makan, barulah mereka makan.

Sebenarnya menjaga orang-orang tua adalah satu anugerah istimewa dari yang maha Pencipta. Ia bukan satu bebanan. Anak-anak tidak harus merasai ini satu bebanan. Jika kita menjaganya penuh kasih sayang, penuh kesabaran dan penuh prihatin, Allah sayang pada kita. Ada Ustaz mengatakan ini adalah salah satu jalan pintas ke Syurga. Dalam Al- Quran disebut kita tidak boleh berkata "huf" pun pada mereka. Iaitu orang-orang tua tidak boleh dikasari. Semuanya harus dilakukan penuh sopan semoga mereka tenang dihati dan rasa dikasihi. Orang tua-tua hanya perlu rasa mereka dikasihi. Makan bersama adalah satu agenda penting..... walaupun lauk pauk hanya sekadarnya. 

Ibu mertua saya dapat sakit alzheimer, iaitu pelupa. Subhanallah..... dan saya dapat merasai kebesaran Allah. Tiada suatu pun yang Allah kurnia itu sia-sia. Mula-mula saya rasa stressful. Maka saya google maklumat mengenai sakit itu dan mendapat perkongsian ilmu yang amat membantu saya mengurus ibu mertua saya. Pokoknya kita harus menghargai kehadirannya. Kita harus memahami qudrat dan iradat Allah swt. Dalam kesibukan menjaga kita pergi cari ilmu terutamanya mengenai hal-hal yang berkaitan dengan makrifatullah....mengenal Allah. Tidak kenal maka tidak cinta. Bila cinta yang lain menjadi mudah semuanya. Tetapi dalam pada itu ada kalanya saya terbabas. Saya hanya manusia biasa dan tidak sunyi dari kesilapan. Maka cepat-cepat saya bangkit memohon maaf dan beristghfar.

Maka itulah saya rasa tersayu melihat perihal di atas. Saya lebih mengerti sekarang ini dan kekadang rasa sesalan tidak berusaha lebih kuat lagi dalam menyantuni orang-orang tua. Kekadang saya rasa semacam tidak lulus ujian kesabaran..... Saya memohon ampun yang tidak henti-henti....

Emak saya tiada sakit yang kronik. Menjaganya amat mudah. Saya boleh angkat emak saya ke kerusi roda dengan pertolongan pembantu dan memandikannya di bilik mandi. Saya mandikan, mencebukan tanpa guna sarung tangan. Pembantu saya guna sarung tangan. di berkata pada saya mengapa saya tidak guna sarung tangan mencebukannya. Heh ! saya katakan. Ini emak saya. Emak saya tidak guna sarung tangan pun cebukan saya masa saya kecil...... Gelak dia termalu dengan teguran saya.

Emak saya meninggal dunia dalam umur 95 tahun. Saya tidak menghadapnya kerana saya di Penang dan kakak saya yang mengurusnya. Dia tidak sakit pun waktu itu.... tetapi sudah sampai waktunya. Saya juga tidak menghadap emak mertua saya sebab keluarga adik lelaki suami saya menjaganya kerana sakitnya makin hari makin tenat dan saya tidak dapat menjaga 2 orang tua. 

Begitulah ceritanya. Hingga sampai di rumah Petaling Jaya saya masih teringat-ingat. Maka saya tulis entry ini. Suka saya ingatkan anak-anak muda atau siapa sahaja yang punya ibu-bapa yang tua, janganlah acuh-tak-acuh menjaga mereka. Kalau bukan anak yang menjaga, siapa yang patut ditugaskan? 

Sampai di sini dulu..... Semoga Allah mengampuni saya dan emak bapak saya dan juga ibu-bapa mertua saya. Doa saya semoga kami bertemu kembali di Syurga Firdaus nanti..... dengan Rahmat Allah jua.

Aamiin ya Rabbalalamiin.....


......

2 comments:

wati said...

Terima Kasih atas kerkongsian..well said..
Semuga Allah kurniakan kesabaran pada kita dlm meyantuni ibubapa yg tua..

ngasobahseliman said...

Assalam Wati. Terima kasih singgah. Ibu bapa is one of our greatest treasures if not the greatest. Bapak saya meninggal semasa saya berumur 16 tahun. Saya yang bongsu maka penglibatan saya menjaganya sangat sedikit. Emak saya masih kuat dan saya ada ramai kakak-kakak.Mereka beruntung dapat berinteraksi lebih rapat. Saya cuma jadi anak manja dan tidak ada tugasan yang sukar. Semoga Allah mengampuni dosa2 kami semua dan kita semua, Aamiin.

Related Posts with Thumbnails