"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, October 28, 2016

RINDU SMARTOP 2


Tidak terdaya menanggong rindu......
Pada hari Ahad yang lalu saya ikut partner saya ke Tangkak, johor.





Sejurus sampai saya tercegat sebentar mengimbas apa yang berlalu hampir 8 bulan yang lalu sambil menikmati keindahan "kebun kelapa dan pisang" yang jadi sempadan tanah lapang di sekolah kami yang amat saya sayangi....... Sekolah yang kami bina dan urus dengan "peluh dan air mata".

Sudah lama tidak melihat gelagat dan karenah anak-anak kecil yang comel-comel. Anak-anak yang masih dikira ahli syurga sememangnya ceria dan comel-comel dilihat dari air muka yang sentiasa mahu di santuni oleh dewasa. Dewasa inilah yang untuk setengah hari atau lebih menjadi "ibu-ibu" mereka.

Pada hari akhir saya di SmarTop Subur Fitrah (nama keramat bagi saya) partner saya dan saya meraikan perpisahan seorang pengasuh di Taska yang mendapat pekerjaan tetap di sektor Awam. Nurul namanya. Ia mengatakan rasannya amat berat untuk meninggalkan anak-anak kesayangannya. Tetapi apakan daya dia harus mencari kerja tetap yang memberi imbuhan gaji yang lebih menjamin hidupnya. Tidak banyak berbanding kos hidup sekarang ini tetapi lebih dari apa yang termampu diberi oleh SmarTop. Kami seronok menghantarnya melangkah ke alam pekerjaan yang lebih cerah dari segi kemajuan kerjaya. Kami berdoa semoga apa yang kami tarbiahkan semasa bersama kami akan dapat diterapkan di tempat yang baru. Semoga kami juga mendapat keberkatannya. Aamiin.






Inilah foto kenangan saya dengan teacher Nurul. Manis dan sentiasa ceria orangnya. Saya pasti anak-anak akan rasa kehilangan buat beberapa hari hingga kami mendapatkan gantinya secepat yang mungkin. Anak-anak di Taska kami berumur dari 2 bulan hingga hampir 4 tahun sebelum melangkah ke peringkat Tadika. Di Taska kami laksana program yang sesuai bagi anak-anak umur sedemikian. Kami tidak hanya setakat memberi makan minum, memandikan dan menidurkan, tetapi kami mengajarkan dan mengasuh mereka semoga dari kecil lagi mereka sudah mula mengenal Allah dan rasulnya dalam bentuk yang sesuai diumur tersebut. Ramai yang sudah bijak melafazkan doa makan. Alhamdulillah..... semoga  usaha yang kerdil ini Allah terima sebagai amal soleh bagi kami semua di sini.







Ini majoriti anak2 pada hari itu,
saya rakam bersama dengan pengasuh2 yang lain.

Saya perhatikan, walaupun secara rambang, bahawa ada perbezaan positif
 antara anak-anak yang dihantar ke Taska Berdaftar dengan anak-anak yang di hantar ke Pengasuh persendirian. Kami sentiasa di pantau oleh Jabatan Kebajikan
 dan kebersihan tempat dan makanan sentiasa diawasi dari masa kemasa. 
Tambahan pula kami ada aktiviti teratur yang dapat menggalakan anak-anak berfikir dan boleh berdikari.Seharusnya kerajaan patut memberi subsidi yang lebih untuk membolihkan  Taska-Taska seperti yang kami urus menjalankan 
aktiviti-aktiviti di luar rumah.
Kami mengharapkan pemimpin kita akan lebih perhatin pada keperluan ini demi kesejahteran ummah.


Pada hari pertama ke SmarTop saya melihat persiapan awal untuk Hari "graduation" pada akhir bulan depan. Kami mengambil kesempatan mengambil foto untuk ingatan diri sendiri. Pakaian-pakaian ini adalah disewa dan ahli-ahli Lembaga Pengurus harus bekerja kuat untuk mendapatkan dana yang mencukupi buat hari Istimewa itu nanti. Subsidi kerajaan hanya sekali seumur hidup dan jumlahnya amat minima. Pendidikan awal kanak-kanak harus menjadi agenda penting kerajaan juga jika mahukan generasi pelapis yang lebih bijak dan berupaya.

Semasa bersama dengan guru-guru di peringkat Tadika saya dan partner saya mengambil peluang untuk berdailog mengenai masaalah yang ada dan bagaimana mengatasinya semoga di tahun 2017 yang hampir menjelang ini kami akan dapat membuat persiapan dan menyediakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang lebih baik mengikut perkembangan pendidikan semasa. Semoga Allah sentiasa menurunkan pertolongannya dari semua segi dan semoga kami akan dapat membuat perubahan yang lebih bermakna demi mencapai hasrat menyumbang pada pembangunan ummah seperti yang dituntuk oleh Islam .

Terubat rasa rindu selepas empat hari di SmarTop. ALHAMDULILLAH..... Semoga Allah sentiasa menurunkan pertolonganNya dan kami dapat beroperasi dengan lebih baik lagi.

 Aamiin ya Rabb.....



......

No comments:

Related Posts with Thumbnails