"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, October 14, 2016

Sudah 60 tahun berkongsi hidup.........




Ini bukan cerita saya....cerita seorang teman yang tinggal berjiranan. Minggu lepas (Jumaat) dari pagi lagi saya sudah berkata pada anak untuk hantar sekejap ke rumah seorang teman yang mahu  berkongsi rasa seronoknya dan rasa kesyukurannya kerana ia baru sahaja menyambut ulang tahun perkahwinannya yang ke 60.

Masya Allah..... satu kurniaan yang jarang-jarang terdapat dikala ini. Ia seorang suri rumah dan suaminya seorang guru.

Enam puluh tahun bukan masa yang singkat.....satu anugrah yang keramat buat saya. Ia dan suami di raikan oleh anak-anak dan keluarga besar di satu tempat istimewa pada tarikh sebenarnya. Kami di jemput makan-makan di rumahnya dalam satu acara santai. Tidak ramai yang dijemput kerana katanya ia mahu berbual mesra dan berbual panjang. Kami-kami yang datang teruja kerana ingin tahu rahsia bagaimana dapat hidup bahagia 60 tahun tanpa masaalah yang genting dan mencabar.



Inilah kumpulan kami petang itu. Yang kami kagumi Kak Jamilah namanya. 
Ia duduk di hujung jauh sebelah kanan berbaju warna hitam. Kini ia berumur 77 tahun dan suaminya berumur 83 tahun. Petang itu kami teteman perempuan sahaja ...... eksklusif.

Lepas duduk menanti semua datang, kami beredar makan di dewan makan. Ia punya pembantu yang katanya amat efisyen. Saya lihat dia sentiasa senyum melayani kami. Berbagai juadah yang ada dan masak sendiri. Kak Jamilah punya kederat seperti orang awal tujuhpuluhan sahaja. Saya mengenali agak rapat kerana saya duduk disebelahnya (sentiasa) di satu kelas pengajian dan selalu bertanya-tanya kemisykilan sama sendiri. Bila mendesak kami tanyakan pada ustaz.

Antara rahsia jodoh yang panjanag ialah kebijaksanaan menjaga suami. Pada orang dulu-dulu kepandaian masak adalah satu prasyarat katanya. Dulu tidak ada makanan segera dan tidak ada resepi segera. Semua di pelajari turun temurun dan diusahakan sendiri. 
Tidak ada pengawet, maka itulah mereka lebih sehat dari generasi selepasnya.
Tiap-tiap sesuatu pasti ada hikmahnya.

Kak Jamilah punya seorang anak OKU dan sekarang berumur 40 tahu begitu. Maka suaminya amat bertimbang rasa menjaga perasaan isteri. Kak Jamilah amat menghargai kerjasama suami dalam menjaga seorang anak istimewa untuk begitu lama.

Kak Jamilah juga punya anak yang meninggal dunia awal umur tiga puluhan akibat kanser. Ini juga memperkuat hubungan suami isteri dan seluruh keluarga, termasuk keluarga besar. Namun ini bukan bererti kami yang tiada ujian begitu harus ambil mudah laluan hidup yang sentiasa penuh peristiwa yang memerlukan kesabaran dan kebijaksanaan.
Dia tidak putus-putus berdoa Allah memberi kemudahan dan perlindungan.



Sikapnya yang positif dapat digambarkan dari cara dia mengambil kira
 kecantikan hiasan rumah dalaman dan luaran. 
Saya kongsikan di sini sebahagian bunga-bunga yang indah dan segar.
Ini menjadi sebuah terepi juga untuk sentiasa rasa tenang dalam menghadapi apa jua ketetapan Allah swt. Masya Allah saya seronok berkawan dengannya.





Kak Jamilah seronok melihat kekawan sibuk membelek-belek pokok-pokok bunga yang ada dan dia sibuk membuat keretan pada yang ingin menanam bunga kegemarannya.
 Saya hanya ambil foto menjamu mata.



Foto di bawah saya selfie dengan latatar belakang sebahagian 
laman rumahnya. Cantik, bersih dan teratur.
 Bagi Warga emas ini melambangkan, saya percaya, 
hati yang tenang dan bersyukur.


Malam itu saya bercerita-cerita dengan suami saya kebahagiaan rumah tangga Kak Jamilah dan suaminya Che Gu Ali. Suami saya mengenalinya.

Dalam berbual santai saya tanyakan pada suami agknya apa rahsia pautan kasih suami isteri. Enam puluh tahun dan tidak perlu berpoligami.
Suami saya senyum sahaja kerana isu poligami amat sensitif
 dalam keluarga besarnya.
Ada yang mengatakan ada hadiith yang lebih kurang bermaksud bahawa Nabi kita Muhammad Sallahualaihiwasalam amat suka pada wanita. Maka kita wanita Islam harus faham fakta Islam membenarkan poligami dan
 tidak harus menentangnya.

Saya senyum sahaja dalam sembang santai saya kerana di mana jua (sebenarnya) isu poligami sudah agak banyak terkeluar dari objektif dan falsafah Islam asalnya.
Ramai orang Islam kita (dari pemerhatian rambang saya) berpoligami adalah lebih untuk memenuhi kepentingan dirinya sahaja dahulu. Soal kesejahteraan wanita yang di kahwini dahulu dan yang baru dikahwini menjadi isu kedua, atau ketiga atau seterusnya.

Tafsiran hadith ada berbagai sudut. Al Quran hanya memberi kelonggaran, bukan mewajibkan. Dan Hadith yang mengatakan Nabi Muhammad sallahualaihiwasalam suka wanita jarang ditafsirkan sebagai Nabi amat prihatin akan keselamatan dan kesejahteraan wanita. Nabi kita Muhammad saallahualaihiwasalam membela wanita dengan pembelaan 
yang belum pernah dilakukan sebelumnya dan hingga sekarang.
 Falsafah pembelaan wanita 
tidak harus dilihat hanya dari segi poligami semata-mata.

OOooops....saya berhenti sahaja disini mengenai isu ini kerana ia mungkin mengundang berbagai sangkaan di luar jangkaan dan kepintaran dan
 kebijaksanaan saya untuk menjawabnya.

Ini isu sampingan sahaja. Isu keseronokan Kak Jamilah yang saya ingin kongsikan dan semoga Allah kurnia pada rumahtangga saya dan rumahtangga kak Jamilah
 Mawaddah dan Sakinnah.
 Dan semoga kami sekeluarga akan kekal bersama
 hingga ke Jannatul Firdaus.
Aamiin ya Rabb......


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails