"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 26, 2017

Kasihnya saudara sama berada......



Ini cerita anak saudara saya.Thaldiri namanya.
Dadi nama kesayangan keluarga.
Ia berdiri  berTshirt hijau di sebelah suami saya.
Foto kenangan ini saya rakam di KLIA 
sempena ia berlepas ke Makkah Madinah
untuk Umrah sebulan yang lalu.

Alhamdulillah kini sudah selamat pulang.

Umrah adalah cerita biasa bagi mereka yang berada.
 Dadi bukan mewah hidupnya tetapi amat
berkasih sayang dalam keluarga dengan caranya sendiri.
Dengan sedikit kemampuan di mengajak isteri berumrah. Tetapi kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakan
 ia tidak dapat bersama. 
Maka ia mengajak adik iparnya, Yusop yang berdiri dikirinya. Semua perbelanjaan ditanggongnya.
Ma sya Allah.
 Biasanya yang miskin akan membantu yang miskin.

Isteri Yusop berseluar hitam ditaja oleh 
adik beradik yang lainnya 
termasuk anak perempuannya yang masih belajar.

Saya terkesan dihati kerana  ikatan kasih adaik beradik 
yang erat pada pemerhatian saya.
 Semuanya bukan orang kaya.
Mereka bekerja kuat untuk saraan harian. 
Ada seorang yang agak lebih sedikit rezkinya
 dan dengan berbesar hati  sama menaja mereka.
Dikiri sekali ialah anak lelaki Dadi. 
Ia ikut sama kerana peduli keselesaan dan keselamatan bapaknya. Alhamdulillah.
 Saya teringatkan kakak saya yang meninggal dunia
semasa mereka masih bersekolah. Sejuk perut ibu kerana mereka saling mengasihi walaupun berbagai
 masaalah yang mereka hadapi.

Semoga pautan kasih ini berpanjangan.




Ini anak dan menantu Dadi.
 Si kecil itu Cicit Saudara buat saya.
Rasa sudah sangat tua dan bilangan cicit saudara 
hampir berbelas bilangannya.

Semoga Allah mengeratkan hubungan kami sekeluarga besar
 Warisan Wak Leman dan Embah Tukiam.
Semoga kami bertemu semula di Syurga Firdaus dengan RahmatNYA yang tidak terhingga.
 Aamiin ya Rabb.....

.......
Related Posts with Thumbnails