"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, January 27, 2017

SmarTop berkongsi pengalaman.





Mekar segar dan nampak ceria halaman Tadika SmarTop Subur Fitrah hari Ahad yang lalu. Pagi-pagi lagi saya dan partner saya sudah berada di premis sekolah untuk menyambut 7 orang peserta latihan yang akan menggunakan SmarTop sebagai arena latihan. Bersama mereka adalah seorang konsultan di bidang anak-anak pra sekolah yang akan mengendalikan latihan yang di wajibkan oleh pihak PERMATA Pusat.

Kami berbesar hati menerima mereka kerana dipilih oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat tempatan sebagai lokasi yang bersesuaian untuk latihan.




Mereka berada selama seminggu dan mereka membawa sendiri bahan latihan yang dipilih untuk didemonstrasikan pada konsulatan tersebut. SmarTop hanya menyediakan peralatan yang sememangnya sudah ada ditempat kami.

Mereka memfokus pada peringkat anak-anak bawah 4 tahun termasuk peringkat bayi. Kami merasakan projek ini memberi munafaat juga pada guru dan pengasuh kami kerana mereka juga dapat memerhati dan menerima komen konsultan tersebut. Saya berada bersama mereka selama 2 hari setengah sahaja.

Sayang..... Tidak kesempatan masa.




Kami rakam foto sebagai bahan dalam galari arkib SmarTop. Puan Suhaili nama konsutan dan ia datang dari Melaka. Di kiri sekali ialah penyelia utama kami di peringkat Taska. Atiqah namanya.




Program awal pagi ialah meyanyi nasyid da  bersenam atau menggerakan badan bersama musik. Ini bagus untuk membina 'fine motor' anak-anak dan juga membina deria mendengar dan koordinasi badan dan musik.
Usai sessi ini mereka minum pagi.




Kelihatan pelatih-pelatih bersama ana-anak mengaktifkan badan dan minda.




Ini antara projelk latihan. Seorang guru menunjukan anak cara membuat makanan yang baik dan bersih.
Anak-anak nampak teruja. Ada yang pandai bertanya.





Anak-anak diajar memilih makanan yang berkhasiat.
Guru ini pandai menarik perhatian dan pandai memilih perkataan
 yang mudah difahami.




Sessi minum pagi.


Setiap pelatih diminta membuat satu demonstrasi. Saya memerhati yang mengajar anak kecil menyediakan makan sandwichnya sendiri. Mereka dinilai dari segi cara mengolah bahan, dari segi kebijaksanaan berinteraksi dan kepintaran mendemonstrasi. Saya sendiri rasa teruja kerana saya pun itu pertama kali melihat latihan seperti itu.


Mereka diperhati dari segi memberi bantuan anatara pelatih dan juga antara guru-guru kami. Semanagt mahu tolong menolong adalah elemen penting pada setip guru. Tidak patut ada sikap nafsi-nafsi.

Elemen kebersihan juga diperhati. Alhamdulillah SmarTop dapat memberi kerjasama dan contoh yang memberi kepuasan pada konsulatan juga pelatih.

Kami dilaporkan pada hari terakhir semua pelatih menyumbang membuat mural sebagi kenangan. Mereka berpakaian merah tanda meyambut tahun baru Cina dan bersurai pada hari Khamis. (Nanti saya kirim fotonya jika kesempatan).

Alhamdulilah. Usaha menabur bakti kami buat walaupun sedikit. Kata Usatz: Biar sedikit tetapi ikhlas dan istiqamah. Allah tidak nilai usaha hamba-hamba dengan kayu pengukur yang sama. Semoga usaha kami sentiasa diberkati demi kesejahteraan ummah kerana Dia jua.

Aaamiin ya Rabb....


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails