"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 12, 2017

Mengenal alQuran bagi anak Istimewa....






Tidak dapat saya jangka bagaimana cucu-cucu istimewa saya akan menjalani dunia penemuan dan pembelajaran untuk tahun 2017 ini. Saya di rumah anak perempuan saya pada hari pertama persekolahan tahun baru. Walaupun ayahnya telah sibuk menyediakan apa yang patut pada hari sebelumnya, tetapi pada pagi itu masih ada yang tidak kena pada tempatnya. Saya tidak dapat membantu apa jua dan melihat sahaja.

Di kiri ini ialah Huzaifah atau Ujai nama singkatnya. Pakai uniform baru kerana baru dilantik "prefect". Dia tidak memahami sepenuhnya konsep itu. Ia anak istimewa dalam kategori ADHD dan banyak hal yang dia masih rasa "blurrrrr". Kasihan......

Saya ambil foto pagi itu dengan roti masih ada di mulutnya dan ayahnya sudah menggesa untuk segera. Tok Ayahnya mahu merakam perilaku cucu sulungnya....



Ujai yang belajar untuk "steady" jadi prefect.....

Ujai bersekolah di Sekolah Rendah Precint 8 Putrajaya di kelas khas untuk anak-anak istimewa. Seminggu sebelum itu saya menghadiri bengkel "Terepi AlQuran" untuk anak-anak golongan yang disebut OKU. Ia dikendali oleh Yayasan Faqeh dan saya menggantikan anak saya kerana anak saya baru sahaja melahirkan anak. Tahun ini Pengurusan Sekolah dengan kerjasama Yayasan Faqeh akan melancarkan program belajar membaca alQuran bagi OKU. Mereka akan memulakan untuk anak-anak Otisma dan anak-anak yang tiada pendengaran, (pekak dan bisu).

Mereka bermula dengan mengatakan bahawa anak-anak OKU bukan anak-anak 'Produk Rosak atau Produk Reject'. Anugerah Allah yang maha Adil dan maha Bijaksana turun dalam berbagai bentuk. Mereka Otistik dan ramai yang tidak boleh bercakap tetapi ramai diantara mereka yang pintar dan bijak. Ini tidak bererti mereka tidak mampu berbuat sesuatu dalam bidang yang Allah kurnia dia boleh. Kadang kala dia lebih hebat dari anak yang normal.

Tetapi sayangnya dasar kerajaan pada masa lampau amat tidak menintiberatkan kebolehan anak istimewa mengenal alQuran dan membacanya atau menghafalnya. Maka Yayasan Faqeh, sebuah NGO,  telah mengambil initiative membuat kajian bagaimana anak yang Otistik, buat permulaan, boleh mengenal alQuran.

Terepi untuk anak-anak Istimewa sudah banyak dijalankan oleh kerajaan dan NGO swasta dalam ruang linkup kebolihan fisikal, tetapi tentang membaca alQuran dan memahami ilmu Fardhu Ain belum lagi meluas dan sistematik. Kami difahamkan Yayasa Faqeh bekerjasama dengan University Malaya membangun ke arah mencapai wawasan anak-anak istimewa mengenal alQuran dan faham Fardhu ain. Jabatan Agama Islam Selangor belum ada kepakaran ini dan belum ada latihan yang asas untuk membolehkan anak-anak istimewa mendapat pendidikan menjalani hidup yang lebih sempurna.

Pedegogi utama dalam bidang menghafal alQuran diasaskan pada sumber alQuran itu sendiri di mana Malaikat Jibril mengajar Rasulullah saw membaca alQuran dengan menghafal kerana Nabi besar kita adalah seorang yang ummi, iaitu tidak tahu membaca dan menulis. Tetapi Allah meyakinkan kita bahawa daya menghafal alQuran ada pada sesiapa sahaja yang berminat dan mengikuti cara yang sistematik.

Saya mengikuti bengkel selam 2 hari dan rasa amat teruja untuk membantu anak saya mengajar 2 orang cucu yang kami kasihi. Saya yakin dengan sokongan Kementerian Pendidikan Terepi AlQuran boleh diguna pakai dengan lebih meluas lagi. Sila layari FB Yayasan Faqeh dan Web Sitenya untuk makluman lanjut.

Semua Insan berhak mengenal alQuran dan saya ucapkan syabas pada Yayasan Faqeh yang gigih menerajui usaha ini. Anak pada "pencetus idea" ini sudah boleh diketengahkan sebagai bahan bukti bahawa "Mereka Boleh". Anak Pengerusi Yayasan ini tergolong dalam kategori Otistik Non Verbal dan hanya mula bercakap ketika berumur 9 tahun. Kini dia berumur 14 tahun dan sudah boleh menghafal beberapa surah alQuran dengan mengingatkan juga nombor bilangan ayat-ayat yang dihafalnya. Dia masih dalam proses belajar menulis dan membaca, tetapi kebolehan menghafal alQuran amat menakjubkan saya dan mereka yang hadir dalam bengkel itu. 

Bagi anak Otistik yang non verbal pula ada caranya sendiri. Sila hubungi Yayasan Faqeh. Tidak mampu saya menerangkannya disini dengan berkesan. Saya teruja dengan hasinya. Namun kami diingatkan bahawa Allah tidak menilai hasil yang tercapai. Allah menilai usaha hamba-hambanya yang membuktikan keimanan dan ketaqwaan seseorang itu.

Jom........kita santuni anak-anak istimewa yang ada di sekeliling kita. Jangan malu dan merasai bahawa Allah meminggirkan mereka. Tidak ada ciptaan Allah yang sia-sia.

TIDAK. Mereka benar-benar Istimewa!


Ashraf anak istimewa yang kami saksikan boleh menghafal.



Ini barisan peserta yang ada pada 2 hari itu. Yang ramainya terdiri dari guru KAFA dan guru Pendidikan Khas.

Semoga usaha Yayasan Faqeh terus bersemarak dan
anak-anak istimewa tidak lagi terpinggir.


.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails