"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, May 25, 2017

Berkejaran berlumba mencapai langit.......




Ini anak-anak Tadika SmarTop Subur Fitrah yang kami usahakan di Tangkak, Johor. Kelihatan mereka sedang dibawa melihat hasil tanaman kacang bendi yang mereka membantu menanam dan meletak baja dan menyiramnya. Ini aktiviti pelajaran sains peringkat anak-anak. Mereka sedikit sebanyak dididik untuk suka pada tumbu-tumbuhan kerana itu adalah sebahagian ciptaan Allah, Tuhan yang maha Esa dan maha berkuasa.

Bila saya mendengari cerita kehebatan Tadika sana sini oleh kekawan, saya pasti imbas semula perjalanan Tadika SmrTop yang kami urus dan kini sudah 5 tahun hayatnya. Alhamdulilah.

Kami selalu ditanya kekawan rapat bagaimana status Tadika itu. Sebenarnya mereka ingin tahu keuntungan yang kami dapat dari operasinya. Isu ini yang sukar bagi kami menjawabnya. Tetapi terus terang kami katakan: This is a non profit organization. Kami sahaja ingin bantu mereka yang kurang berkemampuan dari segi wang ringgit untuk memasuki Tadika yang mereka rasa bagus untuk anak-anak mereka. Semoga Allah menunjuki jalan.....

Bagus dari segi apa ye?

Biasanya rata-rata ibu bapa mahukan Tadika yang boleh menjadikan anak pandai membaca dan menulis. Itu utama sekali. Soalan lain jarang sekali mereka tanyakan apabila membuat pilihan untuk masuk.

Dengan penuh kesabaran dan keikhlasan kami mengatakan bahawa jika ibu-bapa mahukan itu sebagai syarat utama, kami tidak boleh menjanjikannya.

Ada yang rasa pelik dengan reaksi yang kami berikan. Kenapa pula? bukankah itu penting kerana bila masuk tahun satu nanti pasti pihak sekolah sudah mengandaikan anak-anak boleh membaca dan menulis.....dan boleh mengira.

Pada umum itu adalah betul. 

Malahan itu menjadi objektif utama Tadika ternama di bandar-bandar besar di mana kemampun kewangan ibu-bapa adalah tinggi berbanding dengan bandar kecil seperti Tangkak. Maka saya diceritakan juga oleh kekawan bahawa ada Tadika yang hanya mengambil masuk anak-anak kecil yang sudah tahu membaca menulis. 

Saya terkejut tetapi boleh senyum santai. Sebabnya ialah kerana dasar Kementerian Pelajaran yang tidak tertulis memangnya sedemikian. Bila ibu-bapa membawa anak-anak di awal tahun mereka diminta menduduki seperti "ujian kecil" untuk tahu tahap kepintaran anak-anak. Yang bagus duduk di kelas yang ditakrif "terbaik" dan yang lainnya mengikut keputusan "ujian kecil" yang didudukinya.

Ini menjadikan ibu-bapa bimbang akan potensi kemajuan anak-anak yang kurang keterampilan. Dengan yang demikian rata-rata mereka yang berkeupayaan tinggi akan memilih tadika yang hanya mengaambil anak-anak yang sudah pandai itu dan ini. Walaupun bayaran yuran tinggi berbanding Tadika yang lainnya, mereka rasa yakin anak-anak mereka akan menduduki strata atas dan terus di atas hingga ke peringakat yang tinggi. 

Mudah formula yang mereka fikirkan.

Maka Tadika  seperti itu sememangnya mendapat keuntungan agak lumayan dan boleh membayar gaji yang tinggi pada guru-guru dan pada pentadbir termasuk  yang empunya Tadika itu.

Cerita di atas sering saya dengar. Tetapi di SmarTop lain sekali senarionya. Kami menerima siapa sahaja, mampu atau tidak mampu dari semua segi melainkan mereka yang sudah nyata seorang OKU. Kami akan membina potensi setiap anak mengikut kebolehan masing-masing. Kerana kami tahu Allah tidak mencipta semua insan sama dalam semua aspek. Apa jua kurniaan Allah pasti ada hikmahnya. Maka setiap anak kami cuba santuni mengikut kemampun diri masing-masing. Bukan mudah, tetapi kami cuba.

Maka yang terpenting ialah kami didik mereka  dengan kefahaman asas bahawa mereka harus kenal siapa Allah, siapa yang mencipta mereka dan menerangkan mengapa mereka perlu belajar mencari Ilmu. Kami mendidik dengan berbagai cara dan kami ambil module pendidikan (pengajaran dan pembelajaran) asas Tadika dan Taska yang dibina oleh NGO HALUAN. Mereka menjalankan sessi penerangan pada guru dan pengasuh semoga teori pendidikan akhlak dan minda ada kesinambungan yang memberi makna pada anak-anak......justeru memberi kepuasan pada ibu bapa. Biar lambat sedikit bagi sesetengah anak untuk pandai membaca dan menulis....dan mengira tetapi secara lisan mereka mendapat ilmu paling penting untuk bekalan mereka membesar dari peringkat ke peringkat hinggalah remaja........hinggalah dewasa, dengan izin Allah.

Disamping membaca, menulis dan mengira tadika yang hebat dan progressif menitik beratkan penggunaan bahasa Inggeris dan juga Mandarin. Bagus usaha ini dan tidak jadi masaalah di bandar-bandar besar untuk mencari guru yang berkualiti. Di Tangkak agak sukar tetapi kami tidak berputus asa. Satu ketika dahulu kami ada guru bahasa Inggeris dan Mandari yang baik tetapi mereka tidak lama bersama kami.

Begitulah sedikit senario pembangunan Tadika dan Taska di negara ini. Semasa saya bertugas di Kementerian Pendidikan dahulu, ada usaha hendak mewajibkan pendidikan peringakt Tadika pada semua ibu-bapa. Tetapi tidak menjadi, tidak kesampaian kerana kekurangan bajet pembangunan. Mungkin ada sebab lain yang tidak diketahui semua pihak kerana kertas kabinet hanya berkisar pada pegawai atasan sahaja. Ia rahsia......

Sekarang ini Tadika yang ada di sekolah kebangsaan amat terhad bilangannya dan ramai ibu bapa terpaksa mencari Tadika yang dikendali oleh ajensi swasta, atau Kemas dan Jabatan Perpaduan Negara. Ibu-bapa yang mampu dan berwawasan akan mencari Tadika swasta yang lebih canggih dalam semua aspek.

Di mana letaknya Tadika SmarTop Subur Fitrah.........

Kementerian Pendidikan tidak membina dan mengurus Tadika sepenuhnya adalah satu dasar yang tidak adil, kerana rakyat tidak mendapat peluang yang sama untuk anak-anak mereka.

Maka rakyat berusaha sendiri kerana mereka mahu anak-anak mereka mencapai kemajuan yang terbaik dan anak-anak ini dewasa nanti mampu bersaing mencari yang terbaik dalam kehidupan. Dengan sumber kewangan yang terhad bagi sesetengah ibu-bapa maka persaingan menjadi suatu yang membebankan kaum yang miskin. Ramai yang hanya mengikut arus.....







Ibarat semuanya mahu mencapai kemajuan setinggi langit, tetapi apakan daya jika tidak kesampaian.

Cuma kita harus ingat apa yang ada di langit dan di bumi itu adalah milik Allah jua. Maka jangan berkejaran mencari kejayaan tetapi tidak memahami kejayaan itu kerana apa dan untuk apa?

Ayuh kita fikirkan bersama bagaimana mendidik anak dengan prinsip mana yang dahulu mesti di dahulukan. Pandai setinggi mana pun, jika tidak mengenal Allah maka ia pasti akan membawa padah yang amat merugikan. Zahirnya namapak berjaya, bijak membaca menulis mengira dan bijak berbahasa Inggeris tetapi .........

Semua kita berfikiran berbeza dalam memahami hidup ini kerana kita semua terdedah dengan berbagai fenomena di luar sana yang tidak ada kesungguhan pada orang yang berkuasa untuk membendung unsur-unsur yang tidak sihat yang tidak selaras dengan apa yang dituntut dalam alQuran dan hadith.

Ini isu sensitif pada golongan bijak pandai dan tiada isu bagi mereka yang tarafnya bukan bijak pandai. 

Kita di mana ye?........


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails