"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, May 5, 2017

Till our last Ringgit....


Alhamdulillah.....Menjelang Ramadhan Karim, seorang teman mengingatkan saya :  Jom kita banyakan sedekah mulai sekarang. Jangan tunggu Ramadhan. Dalam bulan Sya'ban kita melatih diri. Saya senyum lebar diperingat oleh teman. Pasti dia sayang saya untuk nasihat sedemikian. Perasan sahaja.


Katanya lagi:
Kedekut adalah sifat manusia yang huduh. Orang yang kedekut hanya merugikan diri sendiri. Allah rakam dalam alQuran. Cepat-cepat saya lihat alQuran dan saya rakam ayat-ayat berikut untuk perkongsian.



A036
(Ingatlah) bahawa kehidupan dunia (yang tidak berdasarkan iman dan taqwa) hanyalah ibarat permainan dan hiburan; dan jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan memberikan kamu pahala amal kamu, dan Ia tidak meminta kepada kamu harta benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya).
(Muhammad 47:36)  


A037
(Tabiat kamu wahai manusia) jika Tuhan meminta kepada kamu harta benda kamu serta mendesak kamu memberikanNya, nescaya kamu akan berlaku bakhil kedekut, dan kebakhilan itu akan melahirkan kemarahan dan kebencian kamu.
(Muhammad 47:37


A038
(Ingatlah), kamu ini adalah orang-orang yang bertabiat demikian - kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang berlaku bakhil maka sesungguhnya ia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha kaya (tidak berhajat kepada sesuatupun), sedang kamu semua orang-orang miskin (yang sentiasa berhajat kepadaNya dalam segala hal). Dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertaqwa dan berderma) Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain; setelah itu mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu.
(Muhammad 47:38)  


Rasa takut meneliti isi kandunagnya dalam bahasa Malysia.Kalau tahu bahasa Arab pasti kita akan memahami dengan lebih mendalam lagi. Teman saya ini juga sungguh-sungguh kempen pada saya supaya belajar juga bahasa Arab. Jangan kira umur. Allah suruh menuntut ilmu tanpa mengira umur. Allah maha suka pada hamba-hambaNya yang sentiasa berusaha mencari Redhanya.

Dalam sejarah kita sudah pun diceritakan bagaimana sahabat-sahabat Rasulullah saallahualaihiwassalam dan orang-orang yang benar-benar bertaqwa membelanjakan hartanya ke jalan Allah. Hidupnya buat diri sendiri hanya alahkadar sahaja. 

Maka saya teringatkan dua potong ayat yang berkaitan demgan Allah menggalakan manusia supaya menginfakan harta. Saya teruja untuk mencontohi mereka yang sentiasa membantu mereka yang memerlukan. Berjihad tidak ada sempadannya. Biar kita bersusah payah sedikit asalkan sahaja saudara kita hidup mencukupi. Lihat ayat-ayat di bawah ini, teman saya juga mengingatkan:


A133
Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
(A-li'Imraan 3:133

A134
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
(A-li'Imraan 3:134


InsyaAllah ganjaran yang akan diperolehi adalah seluas langit dan bumi.Kita boleh mula dengan apa jua yang kita ada.....Harta atau pun nyawa. 

Jika harta, kita belanjakan semua....ibrat kita infakan hingga ke Ringgit yang akhir.

Till our last Ringgit.

Kita buat dengan senyuman dan apa jua kekurangan dan kesempitan yang kita hadapi, kita senyum sahaja kerana Allah janji ganjaran yang kita dapat adalah seluas langit dan bumi. Dan insya Allah tidak mustahil ganjaran itu kita dapat tetekala kita hidup di dunia dalam bentuk yang kita tidak sangka-sangka. 

Subhanallah, Allahu Akbar.


.......


No comments:

Related Posts with Thumbnails