"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, May 29, 2017

Berjinak-jinak dengan Tadarus ......



Image result for images on tadarus alquran



Alhamdulilla saya dapat bertadarus di sebuah Masjid untuk beberapa tahun yang lepas. Namun makin tua makin kurang kederat untuk bertadarus lebih dari satu kumpulan. 

Cerita Tadarus cerita biasa di masyarakat kita. Ramadhan lebih di hayati kerana Fakta Bulan Puasa. Sedikit sekali kita di ingatkan sebagai Fakta turunya alQuran. Kami diceritakan mengenai Puasa dalam alQuran tetapi tidak ditekankan bahawa Ramadhan adalah bulan alQuran. Di dalam alQuranlah Allah mewajibkan berpuasa.

Maka promosi Ibadah Puasa lebih menonjol dari ibadah belajar tajwid alQuran, membaca alQuran, mentaddabur alQuran, menghafal alQuran dan menginfakan alQuran pada golongan yang tidak mampu membeli.

Lihatlah ayat di bawah. Surah alBaqarah ayat 185.


A185
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.
(Al-Baqarah 2:185


Kita boleh lihat tadabbur ayat ini di Utube oleh berbagai Ustaz. Saya mendengari Ustqadh Nouman Ali Khan. (Ustaz Google saya).

Maka kali ini saya ingin luahkan rasa hati yang agak tidak selesa mendengari setengah Masjid amat memilih siapa yang dibolehkan masuk Tadarus alQuran semasa bulan Ramadhan. Jika belum lancar membaca alQuran ada kumpulan yang tidak mahu menerima mereka.

Mengapa begitu?

Saya lebih suka kita jemput siapa jua yang mahu mencuba Bertadarus. Jangan kecewakan mereka yang baru hendak berjinak-jinak dengan alQuran tidak mendapat sambutan yang sewajarnya. Biarkan mereka datang. Inilah antara aktiviti "Merapatkan Saf" yang dipromosi oleh sesetengah Masjid.

Bila mereka masuk kumpulan, saya rasa akan timbul rasa insaf menyedari bahawa mereka perlu lebih istiqamah mempelajari alQuran Dan insyaAllah bila sudah pandai membaca, mereka akan belajar dalam kelas Tadabbur alQuran pula dan dengan itu mereka akan lebih faham dan lebih bersemanagt menghayati isi kandungan alQuran. dan pada tahun-tahun berikutnya INSYAaLLAH ada perubahan yang nyata.

Itu yang terpenting......menghayati.

Semoga tidak ada kumpulan yang melihat Tadarus sebagai aktiviti mahu Khatam alQuran dan kerana itu kurang kesabaran untuk membetulkan bacaan ahli yang kurang mahir. Ramai yang mahu cepat khatam. Kemudian akan diadakan  majlis Khatam alQuran yang tidak menjimatkan masa dan belanja. Saya perhatikan ada lagi masyarakat kita yang suka fakta ini dan tidak serious mempelajari alQuran supaya dapat memahami alQuran dan dapat mendekatkan diri pada Allah yang maha Esa dan maha Berkuasa.

Mencari Redha Allah....bukakah itu terpenting?

Dan lagi ada yang mengatakan tidak mustahak belajar harfiah alQuran dengan memahami betul-betul tatacara Bahasa Arab kerana mereka berpendapat sudah mencukupi dengan membaca terjemahan. 

Alangkah silapnya......

Maka di Bulan Ramadhan kali ini saya dan kumpulan kecil yang saya anggotai mahu membuat perubahan. Siapa sahaja boleh masuk kumpulan Tadarus alQuran....(a journey of a thousand miles start with the first step....)

Semoga senario ini akan berubah dan ramai lagi yang dapat membaca dan memahami alQuran dengan sempurna dan mempraktikannya.....

Mohon Taufik Hidayah Mu ya Rabb.
Mohon keampunan Mu ya Rabb.......



.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails