"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, May 12, 2017

Sayangkan anak pukul-pukulkan.....



Kata orang tua-tua: Sayangkan anak pukul-pukulkan.
Dari dahulu hingga sekarang kita masih membaca kes-kes di mana
anak-anak di pukul tanpa sebab yang munasabah atau ada sebab tetapi tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.

Tidak perlu saya bicara panjang lebar kerana ini bukan fenomena baru dalam masyarakat kita. Saya hanya ingin ulang cerita kerana baru mendengari sebuah kes yang berkaitan dengannya. 

Dari segi hukum syarie, ibu-bapa atau penjaga pun diberi kebenaran malahan dituntut untuk merotan anak-anak yang berumur 10 tahun jika tidak solat. Pasti ada hikmahnya. Walau apa pun tujuan memukul, seseorang itu harus memahami tindakannya dan teknik memukul juga dihadkan supaya jangan sampai mencederakan. Ia harus menepati tujuan supaya anak-anak ini tahu dengan tepat mengapa ia di pukul atau dirotan. Anak-anak juga ada harga diri dan kita rotan jangan sampai ia hilang keyakinan diri.

Kesan dari pukulan atau rotan harus boleh menimbulkan rasa takut dan hormat pada ibu-bapa dan harus menimbulkan kesedaran dan keinsafan.
Pihak yang menjalankan hukuman harus jangan keterlaluan hingga boleh menimbulkan keraguan, dan lebih dari itu ia bolih menimbulkan rasa dendam hingga ke umur remaja dan mungkin ke umur dewasa.

Mencari atau menentukan keseimbangan ini bukan mudah jika yang memukul tidak sabar dan tidak dapat mengawal rasa marah. Bila demikian si anak mungkin merasakan ibu-bapa atau penjaga sudah tidak sayang pada dirinya lagi. Fenomena ini amat bahaya jika anak terlalu sering dipukul atau dirotan.

Kalau tidak sering sekalipun anak-anak boleh salah anggap dan akan merasai dalam hatinya bahawa ia tidak lagi disayangi.

Maka saya bependapat pukullah anak atau rotanlah anak bila ketika diri sendiri dalam kedaan neutral dan bolih membendung rasa marah. Maklumlah, setiap manusia itu ada berbagai kelemahan. Oleh yang demikian ibu papa harus sentiasa menyedari bahawa merotan itu jangan sampai ketahap mencederakan. Jika memukul atau merotan haruslah ingat bahawa kulit anak-anak masih lembut berbanding dengan kulit dewasa. Maka janganlah memukul atau merotan ketika marah kerana ditakuti ia bolih keterlaluan tanpa disedari. 


Ini anak-anak kecil yang kami asuh dan didik di pra sekolah kami di Tangkak, iaitu Taska-Tadika SmarTop Subur Fitrah. Kini sudah masuk tahun kelima. Kami amat-amat memastikan pengasuh dan guru tidak sesekali memukul dan jauh skali merotan. Jika kami dapati mereka tidak sesuai sebagai pengasuh dan guru, kami berhentikan kerana itu penting dari segi keselamatan anak-anak.





Kami sering mengadakan sessi latihan dalaman untuk sentiasa memantau disiplin staff di SmarTop. Dalam sessi temua bual dengan ibu-bapa kami utarakan juga fakta bahawa mengasuh dan mendidik anak-anak harus mengikutu saranan Sunnah. Ia itu Ibu-Bapa harus rajin bermunajat dan berdoa untuk kesejahteraan anak-anak. Ia itu kesejahteraan yang berasaskan akhlak mulia dan kemampuan mencapai kemajuan ilmu yang ditentukan dalam kurikula sekolah.

Hanya kurniaan Allah yang pasti dapat memandu kita kearah mana kita bawa anak-anak kita dalam kehidupan yang serba mencabar ini. Kita semua harus menyedari bahawa jika anak-anak tidak mengikut arahan kita, mungkin kerana hati kita belum cukup bersih dan belum cukup ikhlas dalam mencari kejayaan yang diredhai Allah.

Ayuh kita fikirkan bersama. Kita harus menerajui kepimpinan keluarga  dan organisai dimana kita bekerja. Terutamanya ibu-bapa harus sentiasa memohon taufik dan hidayah Allah, memohon PertolonganNya semoga kejayaan dapat dicapai dalam suasana riang, aman dan bahagia.

Subhanallah, Allahuakbar.....


........

No comments:

Related Posts with Thumbnails