"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, August 17, 2017

Belalang, teringat peristiwa silam....



Maka tercetus cerita Belalang......










Menantu saya suka tanam bunga.  Saya pernah cerita dulu. Sekarang ia baru melahir anak ketiganya sebulan lalu dan tiada masa untuk melihat "tamannya". 

Sesekali saya tolong jirus  air tetapi usaha  sesekali tidak memadai. Pokok-pokok jadi kering longlai dan rasa tak seronok saya melihatnya.

Dalam melihat-lihat, suatu hari saya ternampak seekur belalang hinggap di pohon kecil yang hampir terkulai. Saya dekati dengan harapan ia tidak terbang lari. Saya buka telefon dan rakam foto seperti di bawah ini.

Teruja hati saya dan saya beritahu suami mengapa saya teruja. Saya teringatkan peristiwa hidup saya semasa saya kecil dan remaja. Ketika itu bapak saya masih ada. Saya berumur hampir 16 tahun bila bapak saya meninggal dunia.

Dia seorang pekebun dan semasa mula-mula datang dari Tanah Jawa dia bercerita dia menebang hutan dan membuat berbagai kerja cucuk tanam yang hasilnya boleh dipasarkan. Saya akan sentiasa ingat kelangsungan hidup ketika itu. Banyak yang saya boleh ceritakan tetapi kali ini saya  hanya ingin ceritakan perhal belalang.




Tidak jelas rupa belalang ini kerana fon saya tidak canggih.
Saya foto cepat-cepat sebab takut ia terbang menghilang. Maklumlah.....
tangan warga tua sudah tidak setabil.








Nostalgia yang mencuit rasa sayu.
Bapak saya sebagai pekebun menanam ubi keladi keledek dan berbagai sayuran. Saya lahir 2 tahun setelah tamat perang Dunia pertama. Dalam umur sekolah rendah dan awal sekolah menengah saya masih melalui hidup sebagai anak pekebun kecil-kecilan. Dala masa pemerintahan Komunis saya mengalami makan nasi di campur ubi.

Tetapi dalam ingatan saya waktu itu saya tidak pernah kelaparan. Sentiasa ada ubi keladi keledek. Alhamdulillah saya membesar normal tanpa banyak memakan nasi. Rezki kurniaan Allah. Ia turun dalam berbagai bentuk dan dalam berbagai cara.

Tetapi.......Apa pula cerita belalang?

Di kebun bapak saya ada banyak belalang kunyit. Tanpa apa-apa rasa geli geliman dan tanpa apa jua rasa prejudis saya dan anak-anak kakak saya yang sebaya selalu berkejaran berlumba-lumba mencari belalang kunyit ini dan kami salai dalam bara apai bawah tanah untuk kami makan.

Sedap..... jangan hairan.

Fikirkanlah....
Waktu itu tidak merasa salah dan sedikit pun tidak rasa geli. Makan adalah satu keperluan asas dan kami makan juga belud dan burung ayam-ayam yang kami perangkap dalam kandang ayam. Hidup kami umpama cara hidup primitif.

Makan belud pun tidak rasa geli. Rupanya itu sumber protein uang tinggi. Kami tangkap belud biasanya di musim hujan dalam peparitan yang bapak saya gali buat sempadan tanah-tanah jiran. Kakak sulong saya menternak ayam dan mak saya menternak kambing tetapi kami makan ayam dan daging setahun sekali waktu Hari Raya ......ingatan  sepertinya begitu sebab saya masih teringat seronoknya bila dapat makan ayam dan daging sesekali dalam hari-hari dalam sejarah hidup kami. Hasil ayam dan kambing bapak saya jual pada sesiapa yang mampu. Kami banyak makan ikan bilis dan sotong kering kerana wakyu itu harga nya amat murah, mengikut cerita mak saya. (Kini mak saya pun sudah meninggal). Kekadang kami makan ikan kembong.... ikan kembong yang sudah direbus kerana kami tidak ada peti ais.

Eh eh......... meleret pulak cerita saya. Sampai di sini sahaja. 
Alhamdulillah Allah kurnia kesihatan dan umur yang panjang hingga mencapai 7 series. Wahai belalang...... sentiasa dalam ingatan.



......

No comments:

Related Posts with Thumbnails