"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, August 5, 2017

Berbisik-bisik ke Bumi.....


Related image


Sejarah Sujud perintah Allah....
Tetapi Iblis enggan dan Takabur.


A034
Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.(Al-Baqarah 2:34


.......


Sujud adalah perbuatan paling hampir antara Hamba dan Khaliknya. Maka kita dituntut untuk memperbanyakan Sujud...iaitu Sujud dalam solat. Maka kita harus memperbanyakan solat Sunat supaya dapat memperbanyakan perbuatan Sujud, terutamanya di malam hari.

Dengan penulisan ini semoga saya sendiri dapat memperbanyakan solat -solat sunat. Dalam sebuah Hadith sahih, (ustaz bercerita)... Robiah bin Kaab telah memohon pada Rasulullah sallallahualaihiwasalam untuk mendoakannya semoga Allah dapat menempatkannya bersama Nabi di Syurga nanti. Maki Nabi kita meminta sahabatnya Robiah itu untuk memperbanyakan sujud semoga Allah mudah memperkenankan permohonan itu. Ayuh kita sama-sama mencontohi sahabt ini semoga kita semua bertemu semula di Jannatul Firdaus bersama Junjungan Nabi kita yang kita kasihi.

Kata ustaz, untuk merasai dan menghayati erti sujud kita harus mencuba sedaya upaya supaya membenamkan muka kita ke bumi. Maka jika kita sakit lutut janganlah kita hendaknya mengambil ringan dan tidak sujud ke bumi. Biar sakit sedikit tetapi kita cuba sedaya upaya yang mungkin untuk bebrbisik-bisik merayu pada Allah dalam sujud yang syahdu.

Namun walau apa pun, dalam sujud yang penuh khyusuk itu insya Allah, ALLAH itu maha mendengari......


......foto ehsan google...

No comments:

Related Posts with Thumbnails