"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, July 30, 2018

Selingan....... sekadar setandan pisang.




Alhamdulillah, bersyukur kita ke atas segala nikmat Allah yang Allah kurnia ke atas sesiapa yang di kehendakiNYA.

Tiada siapa dalam keluarga saya 
yang mengaku menanam pohon pisang di hujung kawasan tanah rumah saya yang hanya sekangkang kera.

Pohon pisang itu terlalu dekat dengan
pagar jiran dan sebab itu saya minta anak lelaki saya menebangnya untuk buat kerepek jika belum tua untuk dibiarkan masak.

Kami tidak tahu jenis apa pisang ini dan pembantu rumah saya membungkus  setandan pisang itu semoga ia masak.
Rupanya ia masak tanpa kuning kulitnya dan saya cadangkan
 ia di letakan di meja di hadapan foyer masjid untuk 
dimunafaatkan oleh pengunjung yang sudi. 
Siapa yang menanam
 pohon pisang itu in sha Allah dia lah yang akan 
mendapat ganjarannya dari Allah jua.
Aamiin.

 Sebahagiannya saya beri pada anak-anak dan kawan yang datang ziarah waktu itu. Rezki Allah ada di mana-mana.
Kita perlu usaha, doa dan Tawakkal.
Ada juga rezki yang datang menggolek. 
Begitu Allah sayang pada hamba-hambaNya.
Cuma manusia yang kurang mengerti dan kurang mensyukuri.

Jom kita mengaji dan mencari Ilmu.
Semoga ia menjadi bekalan kita ke Akhirat atas Ilmu
yang kita munafaatkan.

Aamiin ya Rabb....


..............

No comments:

Related Posts with Thumbnails