"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, May 3, 2019

Kejiranan Ferra......








Sekarang saya tinggal di perkampungan Ferra di Precint 8, Putrajaya. Penghuni perkampungan ini terdiri dari mereka yang muda-muda belaka. Majoritinya belum pun sampai 45 tahun.

Alhamdulillah diakhir April baru-baru ini ada program silaturahim menyambut puasa. Pengisiannya ringkas sahaja. Ahli yang berkesempatan bertemu di rumah ahli yang menjadi Tuan Rumah buat kali ini pada hari Sabtu pagi jam lapan. Ia di mulakan dengan perkenalan santai bagi ahli-ahli baru. Kemudian mereka membaca Surah Yaasiin dan doa. Kemudian diikuti dengan sarapan pagi dengan style Pot-Luck. Program ini ringkas sahaja kerana ahli-ahli muda sentiasa sibuk. Alhamdulillah mereka masih menghayati erti persaudaraan dalam Islam.

Saya tidak hadhir kerana tidak sihat. Anak saudara saya yang juga tinggal di kampung Ferra ini bercerita sedikit sebagai bahan berkasih mesra sebagai kejiranan muslim mukmin. Foto-foto ini dikirim pada saya melalui Whatsapp.




Katanya semua bersetuju program ini diadakan sebulan sekali semata-mata untuk tujuan silaturrahim dan dan mengeratkan kekeluargaan kejiranan sekampung....... mirip cara tradisional, bolih bertukar-tukar maklumat secara berdepan dan tidak hanya menerusi whatsapp. Alhamdulillah. Saya adalah yang tertua di kejiranan ini dan semoga berpeluang menyertainya pada kali yang akan datang. Anak menantu saya juga tidak hadir hari itu kerana ada Sukan di Taska anaknya. Semoga Allah kurnia peluang lain kali.

.......................

No comments:

Related Posts with Thumbnails