"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, May 3, 2019

Mengikat janji sekeluarga menjelang Ramadhan 1440 H......






Alhamdulillah keluarga besar sebelah suami saya dapat melapangkan masa minggu lepas untuk berkumpul di rumah kami sebelum bermulanya Ramadhan kareem tahun ini.

Tujuan perjumpaan kecil sahaja. Suami saya mahu mengumpulakan ahli keluarga yang "muda-muda" untuk menasihati erti menghayati Ramadhan. Tiada ceramah khusus cuma adik seuami saya berdoa panjang setelah solat hajat yang diimamkan oleh anak saya. Doa itu meliputi erti hidup di dunia dan yang lebih penting ialah memohon yang terbaik untuk kehidupan di akhirat. Syahdu doa yang dilafazkan oleh adik ipar saya. Semoga acara seperti ini dapat kami adakan sekerap yang mungkin bukan sahaja untuk mengertkan silaturrahim tetapi menjana kekuatan sekuarga besar dan kecil. Kata pepatah "Bersatu kita maju". Kekuatan keluarga adalah pemangkin kekuatan negara..... kekuatan berasaskan Iman dan Taqwa.


Kami menjamu selera dengan nasi lemak biasa sahaja dan sedikit kuih muih tradisional. Kena mula praktis penghayatan Ramadhan. Antaranya ummah mukmin harus tahu berjimat ceremat dan bijak menggunakan harta dan wang ringgit. Hidup bukan untuk bermewah-mewah. Harus sentiasa ingat pada mereka yang memerlukan bantuan......

Itu sahaja. Semoga mesej yang di samapaikan oleh ketua keluarga ada munafaatnya. Semoga doa untuk menyambut Ramadhan kesampaian. Aamiin ya Rabb......


..............

No comments:

Related Posts with Thumbnails