"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, May 16, 2019

Yang miskin pun wajib.....@ Rahsia Puasa Ramadhan.


Image result for foto rumah orang miskin

Foto Ehsan carian Google.

Alhamdulillah, Allah beri peluang saya mencatatat sedikit apa yang saya rasa
 dihati  menjalani Ramadhan kali ini, 1440 Hijriah.

Seorang penceramah luar negara berbahasa Inggeris dimedia massa bertanyakan
apa sebenarnya Rahsia berpuasa.
Ada yang mengatakan bahawa antara tujuannya
ialah untuk sama-sama merasai dan memahami penderitaan
 orang-orang Islam yang dhaif dan miskin.Ustaz-ustaz Malaysia pun
 ada mengatakan begitu.
Ustaz ini kemudian bertanya pula jika itu sabab-musabab berpuasa yang
 penting mengapa pula orang miskin pun diwajibkan berpuasa.
 Dia hendak merasakan kelaparan bagaimana lagi?
 Maka jika kita fikir semula pasti ada sebab yang lebih penting.

Tersentak fikiran saya sejenak kerana selama ini pun saya merasakan
 bersimpati  dan berempathi dengan orang miskin itu suatu yang amat dituntut.
Maka itulah antara point untuk motivasi berpuasa.

Rupanya ada tujuan yang lebih besar dari itu.
Maka Ustaz itu berkata bahawa tujuan besar kita berpuasa ialah untuk
sebenar-benarnya beriman dengan Allah dan dengan ibadah puasa kita
sungguh-sungguh bermohon semoga Allah mengiktiraf kita
sebagai hambanya yang sejati. Kita mahu menghampirkan diri pada Allah.
Dengan lain perkataan, semoga Allah kurnia atas  kita Iman dan Taqwa
 dengan darjat yang tertinggi.

Ini fahaman saya dari ceramah ringkas ustaz tersebut.
Maka saya lihat semula ayat alQuran yang membawa perintah kita berpuasa.

A183

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Al-Baqarah 2:183)



A184
(Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.
(Al-Baqarah 2:184) |

Berpuasa adalah Ibadah yang luar biasa untuk menjadikan manusia insaf
 dengan sebebar-benar keinsafan bahawa kita adalah makhluk dan Allah itu lah yang maha Pencipta
 dan maha Menentukan dan maha Berkuasa atas segala sesuatu.
 Darjat orang yang bepuasa hanya Allah yang maha mengetahinya.
Puasa adalah ibadah yang amat istimewa.
Sebab itu orang Miskin pun Allah wajibkan berpuasa.

Fakta ini membuat saya mengimbas semula sejarah hiduup saya.
Saya adalah keturunan pendatang dari Tanah Jawa dipermulan tahun 1900an.
Kakak-kakak saya selalu bercerita kami hidup miskin dan rumah kami dibuat
 dari kayu yang diambil dihutan. Lantainya batang-batang pinang.
 Saya anak bongsu dan tidak pernah merasai tinggal di rumah seperti apa yang
 diceritakan oleh kakak-kakak saya yang jauh lebih tua dari saya.
Saya yang bongsu dari lapan adik beradik.
Ingatan saya semasa kecil rumah kami sudah dibuat dari papan
walaupun lantainya ada yang masih tanah biasa..
Maka saya terbayangkan rumah saya ada mirip rumah yang
 seperti foto dari carian Google di atas.
Agaknya lebih kurang begitu. Rasa sayu mengingatinya.

Kini saya sudah sampai umur warga emas yang tua. Sudah 72 tahun. Dan Kini dengan ehsan saudara dari sebelah suami saya, kami tinggal di Putrajaya seperti rumah di foto di bawah ini.



Maka saya cuba pakukan pada hati saya bahawa
kesemuanya ini tiada nilainya jika pengabdian kita tidak setara seperti
yang disebut dalam ayat-ayat alQuran diatas. Ada ayat-ayat lain dan ada hadith-hadith
 yang menuntut kita beriman dan bertaqwa seperti yang di contohkan oleh
 sahabat-sahabat Rasulullah saw. Saya tidak mampu mencatat di sini dan
 hanya  mengingat semula pesanan Ustaz bahawa puasa itu
 bukan setakat lapar  dan dahaga sahaja.
Semoga kita semua mendapat Taufik dan Hidayat dari Allah swt bagaimana
 membina diri, minda dan Ruh.
Ruh yang terpenting kerana itu yang akan menghadap Allah
di hari dimana tiada pertolongan sesiapa pun.
Kita seorang diri. Harta anak dan lain-lain kemewahan adalah hiasan hidup.
Dan hiasan hidup akan reput dan tidak kekal.

Semoga Ramadhan kali ini dapat meningkatkan kita ke taraf yang
Allah pilih terbaik dan termulia buat kita di sisiNYA.
Aamiin ya Rabb......


.............................

No comments:

Related Posts with Thumbnails