"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, February 27, 2020

Anak-anak yang ditinggalkan.....


A001

In pics: Left behind children in China

Foto hiasan (atas dan bawah) ehsan carian Google

Twelve out of the 18 children in Poqi Village, Guizhou province, were left behind with their relatives during the Chinese New Year. There are a total of 85 million left-behind children in China, according to an estimate by Deutsche Welle.(Weibo.com)


Alhamdulillah kebelakang ini saya banyak masa untuk mengikuti cerita
 Coronavirus di uTube.
Saya rasa khuatir mendengari cerita-cerita ini dan saya buat dengan tujuan
 untuk menasihati keluarga saya apa yang harus dilakukan untuk
 menjaga diri supaya tidak dijangkiti Virus ini.
Saya bukan pandai sangat cara yang saintifik tapi  saya rasa memadai 
menasihati supaya jangan keluar rumah selalu jika tidak amat perlu
 dan harus menjaga kebersihan diri terutamanya membasuh tangan dengan sabun kerap kali.

Saya dengari juga hal-hal yang berkaitan dengan fakta bagaimana negara China cuba membendung wabak ini. Saya dengari juga apa WHO kata dan berbagai sumber lagi supaya saya tahu lebih sedikit kaitannya dengan sistem pentadbiran negara-negara yang dilanda teruk dengan virus ini.

Saya rasa tidak perlu sangat untuk saya kongsikan semua yang saya dengari di uTube kerana pengikut blog saya boleh cari sendiri. Cuma saya ingin kongsikan sedikit apa yang saya baca dan dengari mengenai sistem politik dan pentadbiran negara China dari dahulu hingga sekarang. Tidaklah mendalam apa yang saya baca dan dengari tetapi saya rasa cukup untuk faham apa perbezaannya dengan Malaysia negara tercinta ini.

Negara China mementingkan kuasa Politik dari kebajikan Rakyatnya. Saya kesal tidak dapat beri rujukan tepat mengenai hal ini. Tetapi saya rasa itu fakta betul. Sebab itu ramai pihak yang mengatakan China tidak mengeluarkan maklumat dengan tepat dan terbuka. Ada yang disembunyikan. Sedih saya membacanya kerana fakta itu menjadi salah satu sebab Virus ini merebak keseluruh dunia dengan lajunya. Malaysia antaranya.

Maka saya cuba memahami mengapa begini sekali sifat pemimpi China yang beridelogikan Communism. Mereka percaya yang penting Pemimpin Negara harus terus berkuasa dan rakyat harus patuh walaupun tidak sesuai dengan prinsip sosial berkaitan dengan fakta kasih sayang keluarga dan kebajikan rakyat umumnya. Kita sudah pun tahu bagaiman di zaman Chairman Mao Tze Tung dahulu ramai yang dipaksa kerja kuat di ladang-ladang tanpa memikirkan kebajikan dan kesihatan rakyatnya. 
Sekarang ini tidaklah begitu ganas tetapi prinsip dan falsafah pemerintah hampir sama. China dilihat sebagi negara yang hebat membangun dan ekonominya boleh setanding dengan negara Demokrasi yang maju di dunia ini. Tetapi cerita-cerita dibelakang tabir kita tidak tahu dan tidak menyedarinya. Betapa ramai rakyatnya yang hidup sengsara.

Tajuk Blog saya berkait terus dengan fakta ini. Ramai anak-anak kecil (ada yang dari bayi) yang ditinggalkan oleh ibu bapanya kerana mereka mesti keluar bekerja di ladang-ladang, di kilang-kilang dan dimana sahaja yang mereka dituntut bekerja. Anak-anak ini di jaga oleh Atuk dan Nenek atau waris terdekat yang ada disekeliling mereka. Kebanyakannya duduk di pendalaman. Ada yang di pergunungan dan berbagai tempat yang agak mundur dari segi kemudahan awamnya.

Sedih saya membaca dan mendengari cerita anak-anak ini. Kalau dapat jumpa emak ayah setahun sekali pun sudah dikira beruntung. Ramai yang membesar tanpa kasih sayang. Ramai juga yang membesar tanpa mengikuti sistem pendidikan yang teratutr.

Sememangnya ada  program yang dianjurkan Kerajaan China dan anak-anak ini ditempatkan dirumah kebajikan dan dijaga makan minum dan diberi pelajaran dan pendidikan yang pihak atasan tentukan.
Yang ini sering ditunjukan pada sesiapa yang menjadi pelancung resmi atau tidak resmi. Maka saya antara orang-oarng yang kagum melihatnya dari filem yang ditunjukan.

Rupa-rupanya ini adalah filem propaganda yang menampakan kehebatan negara China.
Siatem Communism tidak berasaskan kepercayaan pada Tuhan walau sedikit pun. Fakta ketuhanan melembamkan pembanguanan negara. Mereka tidak kisah hal-ahal kemanusiaan. Yang pentiang Kepimpinan China mahu menawan seluruh dunia jika boleh.
 Semoga mereka membuat perubahan yang positif untuk kemanusiaan.
Teringat saya cerita-cerita Firaun disebut dalam alQuran. Rupanya hingga kini fakta sifat Firaun masih wujud dan berleluasa.

Sampai setekat ini sahaja perkongsian saya kali ini. InsyaAllah jumpa lagi. 
Sama-sama berdoa Malaysia sejahtera walaupun kini sedang dilanda kemelut politik. 
Semoga Allah bukakan jalan dan akhirnya pemerintah negara Malaysia ini terdiri dari
 mereka yang berIman dan berTaqwa. Kita tidak boleh lari dari Fakta ini.
 Contohi dan santuni Rasulullah saw dan semoga Allah akan memudahkan segala urusan
 dan negara membangun mematuhi paradigma Tauhid.

Memohon keampunan Mu ya Rabb.....
Aamiin....

No comments:

Related Posts with Thumbnails