"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, February 17, 2020

Tidak ada para Malaikat bersama ?......

A001






Sejak berpindah ke Putrajaya saya sering di rumah sahaja. Tidak lagi hadhir di mana-mana  kelas pengajian yang saya hadhiri seperti dahulu semasa saya di Petaling Jaya. Anak saya sering datang dengan anak-anaknya untuk menghiburkan hati saya dan ayahnya.

Alhamdulillah. Allah masih beri saya ruang dan peluang untuk belajar dari ustaz-ustaz di laman media massa terutamanya melalui uTube. Cuma kata setengah kekawan mendapat ilmu seperti itu tidak "dira'i" oleh Malaikat. Di kelas dimana tuan guru duduk bersama, beribu Malaikat akan bersama dan majlis Ilmu seperti itu banyak rahmatNya.

Tersedih juga mendengarinya. Saya terima sahaja kerana saya sudah tidak banyak ruang untuk hadir kelas seperti dahulu.

Hadith dari Sahih Muslim ada mengatakan:


وَمَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ، وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللهِ وَيَتَدَارَسُونَهُ بَيْنَهُمْ إِلَّا نَزَلَتْ عَلَيْهِمِ السَّكِينَةُ، وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ ، وَحَفَّتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ ، وَذَكَرَهُمُ اللهُ فِيمَنْ عِنْدَهُ


Barangsiapa yang menempuh suatu perjalanan dalam rangka untuk menuntut ilmu maka Allah akan mudahkan baginya jalan ke surga. Tidaklah berkumpul suatu kaum disalah satu masjid diantara masjid-masjid Allah, mereka membaca Kitabullah serta saling mempelajarinya kecuali akan turun kepada mereka ketenangan  dan rahmat serta diliputi oleh para malaikat. Allah menyebut-nyebut mereka dihadapan para malaikat.”

.................................................

Saya amat kurang ke Masjid dalam umur yang sudah melepasi 70an. Semoga Allah mengurnia lauan alternatif buat kami dalam golongan ini. Yang penting kita terus sahaja menuntut ilmu hingga ke akhir hayat. Semoga saya tergolong dalam kumpulan yang Allah akan tambah Ilmu. Saya turunkan ayat alQuran di bawah ini dengan penuh harapan.
A114
Maka Maha Tinggilah Allah, yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Benar (pada segala-galanya). Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) tergesa-gesa membaca Al-Quran sebelum selesai dibacakan oleh Jibril kepadamu, dan berdoalah dengan berkata: "Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku".
(Taha 20:114) |


Dua Ayat di bawah ini juga memberi inspirasi buat saya. Semoga saya akan dapat menambah Ilmu walaupun tidak ke Masjid.


A011
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.
(Al-Mujaadalah 58:11


A009
"(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
(Az-Zumar 39:9


Maka saya katakan pada anak-anak saya dan keluarga saya jauh dan dekat supaya tidak mensia-siakan umur masa muda. Carilah Ilmu di mana jua. Kalau di Masjid ia ada munafat yang tidak kita sangkakan. Semoga Allah memilih kita sebagai hamba-hambanya yang  benar-benar  mahu mengabdikan diri padaNYA.
Aamiin ya Rabb.........


No comments:

Related Posts with Thumbnails