"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, February 29, 2020

Hari ini 29hb Februari @ 4 tahun lagi belum tahu jumpa.



BENDERA MALAYSIA
Foto hiasan ehsan carian Google

29 FEBRUARI 2020.
Alhamdulillah Allah masih pertemukan. Empat tahun
lagi belum tahu.

Esuk insyaAllah (atau mungkin selepas esuk) akan diketahui 
rupa bentuk senario politik Malaysia.
 Dari kelmarin lagi sibuk diperkatakan oleh beberapa lapisan masyarakat
 yang cuba membuat penelahan apa yang akan terjadi 
dengan sistem demokrasi di Malaysia ini.

Saya rasa penat mendengari berbagai pendapat dikalanganan kekawan, keluarga dan pendapat netizen di dalam UTube. Saya lebih suka
 membaca / mendengari  apa yang akan terjadi dengan merebaknya 
Coronavirus ke seluruh dunia, termasuk Malaysia.
Yang lebih membuat saya duduk terpegun ialah berita yang mengatakan
 bahawa kerajaan Arab Saudi akan menetup buat sementara
 Pintu Umrah ke Makah dan Madinah kerana wabak Coronavirus  tidak dapat dibendung. Rasa tersedih juga.

Ia membuat saya berfikir berdebar-debar kerana hal ini tidak pernah
 berlaku dalam sejarah modern Dunia.
 Saya rasa amat insaf. Kekayaan dan kekuasaan politik belum bolih 
memastikan Allah terima  siapa yang boleh ziarah ke Makah dan Madinah.
Saya mula tertanya-tanya sendirian.
 Adakah fenomena ini disebabkan Allah murka
 kerana di Saudi sekarang ini pembangunan bandar raya nya sudah 
sama seperti yang ada di negara-negara maju di dunia luar sana.
 Saya melihat dalam Utube adanya Konsert besar-besaran
 seperti di Barat, Disco, tempat perjudian dan berbagai lagi 
yang saya amat takut hendak menyebutnya.

Subhanallah.
 Hanya Allah yang maha tahu dan hanya Allah yang maha menentukan.
Manusia tiada kuasa jika Allah tidak menghendaki.
Tetapi manusia harus berfikir tentang tujuan Allah mencipta manusia
 di dunia ini dan manusia harus yakin dengan wahyu yang Allah
 turunkan melalui Nabi Muhammad saw dan wajib mentaatinya.
Adanya Coronavirus hanyalah satu petanda sahaja pada hemah saya 
supaya manusia muhasabah diri dan bertaubat dan
 kembali pada KEBENARAN yang mutlak.

Semoga Allah kurnia saya umur yang bermunafaat, semoga sihat 
dan masih dapat berusaha membantu ke arah kesejahteraan ummah.
Semoga bila samapai masanya nanti saya tidak menanggung
 penyesalan kerana kesudahan hidup manusia tiada U Turn.
Mohon keampunan Mu ya Rabb....


No comments:

Related Posts with Thumbnails