"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, August 27, 2020

Dari Umur Dua Tahun Sudah Bantu Ayah......


A001
Saya tersentuh hati melihat video diatas. Berbagai rasa timbul dihati. Kebelakang ini saya selalu mengikuti video-video seperti saya lihat video Ustaz Ebit Lew. Saya banyak tumpu video dari Channel yang viral di Indonesia. Saya keturanan pendatang dari Tanah Jawa maka itu cerita-cerita dari Indon amat menarik perhatian saya.

Saya lahir di Malaysia pada tahun 1947. Kini menghampiri 74 tahun. Saya bongsu dan kini hanya kami bertiga adik beradik yang tinggal.... kakak saya yang berumur 84 tahun dan 80. Makin tua makin saya ingat asal usul saya semoga saya akan terus mensyukuri hidup saya dan keluarga besar saya hari ini.

Alhamdulilah.... Allah kurnia berbagai pengalaman yang inshaAllah saya dapat menghayati erti kasih sayang antara ahli keluarga dan antara sesama manusia. Semoga saya akan dapat meneruskan "perjuangan" emak dan bapak saya dalam hidup walaupun semasa hayat mereka saya belum cukup faham erti hidup sepenuhnya. Saya mendengari banyak cerita diUtube orang-orang yang memerlukan bantuan. Saya membesar dalam keadaan yang amat berkurangan jika dibanding manusia lainnya. Tetapi saya tidak pernah rasa kurang sebab saya merasai cukup makan walaupun makanan itu banyak berasaskan tanaman bapak seperti ubi keladi keledek dan lainnya. Rumah kami dari papan dan bahan-bahan yang di perolehi dari belukar berhampiran. Bila saya imbas kembali sekarang agaknya kita rasa cukup sebab kita makan cukup walaupun amat jarang-jarang sekali makan daging ayam atau lembu.

Sekarang saya amat bersyukur kerana tidak seperti keadaan anak-anak seperti yang dalam video di atas itu. Ramai yang saya lihat tidak punya tempat tinggal yang secukupnya, tidak ada bilik air dan berbagai lagi kemudahan. Walaupun kemudahan hidup yang saya lalui amat minima sekali tetapi saya rasa mencukupi. Indahnya kurniaan Allah. Alhamdulilah.

Amat kasihan saya melihat anak-anak kecil yang seperti di atas itu. Ramai yang tidak bersekolah. Tetapi ini tidak bererti jika kita hidup senang kita beruntung. Allah memerhati kita mengikut ukuraNya yang telah termaktub dalam Kitab SuciNya. Saya mula rasa sayu mengingati pengorbanan emak dan bapak saya hingga saya boleh bersekolah sempurna walaupun pada mulanya bapak datang dari Tanah Jawa ia menebang hutan untuk mencari kebutuhan keluarga waktu itu. Saya tidak mengalami semuanya itu sebab saya bongsu. Saya hanya mendengari cerita dari emak dan kakak-kakak. Sekarang saya rasa kagum dengan usaha emak dan bapak saya. Namun hakikatnya ialah Allah itu maha Perancang dan maha Bijaksana, maha Adil dan maha Mengasihani. Kata Ebid Lew "Yakinlah, Allah sayang pada kita semua"....

Itu sahaja yang saya sempat kongsikan waktu ini. Lihatlah video diatas semoga kita dapat menghargai rezeki yang Allah kurnia pada kita. Kita mohon rezeki Ilmu yang bermunafaat semoga dapat menjadi asas untuk pengabdian pada Allah yang maha Pencipta. Kita mohon Taufiq dan HidatahNya semoga perjalanan hidup sentiasa dalam redhaNYa. Hidup susah atau hidup senang itu bukan asas penilaian Allah atas diri-diri kita.
Kita fikir-fikir dan zikir........


No comments:

Related Posts with Thumbnails