"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, August 20, 2020

Merindui Emak.......

KASIHNYA IBU

MERINDUI EMAK.....



A001
Alhamdulillah hari ini 1 Muharam, tahun baru Hijrah 1442. Allah kurnia umur buat saya dan semoga bermunafaat.Tadi saya melihat video di atas ini dan saya sendiri teringatkan emak. Emak saya meninggal dunia tahun 2004. Foto di bawah ini saya tidak ingat bila. Saya ziarah emak di kampung. Kakak yang jaga emak. Saya belum bersara.

Bila pulang kampung saya selalu tolak emak di kerusi roda tenguk kejiranan dan tenguk tanaman sayuran kampung yang kakak-kakak saya tanam. Dia rasa seronok ambil angin dan kekadang ada jiran yang sembang sejenak.

Kini tinggal kenanagan.........


Emak...memori Pontian
Jika ada cucu yang balik kampung kampung kami duduk legar-legar di kawasan varanda dapur. Cicit yang dalam foto ini kini belajar di peringakat sarjana muda di Kuala Lumpur. Saya lupa nama...... kini saya pun dah tua 😆.......

Merindui emak luar biasa rasanya.....
Kasih ibu hanya di hati kerana sekarang tidak lagi dapat sembang-sembang. Cerita dalam video itu pun buat saya terasa amat sayu. Jika kita masih ada emak ayah jagalah sebaik mungkin semoga tidak sedih kerinduan......
Lagi pulak menjaga ibu bapa adalah kewajipan, termasuk ibu bapa mertua. Sama tarafnya dari segi menentukan mereka terjaga sebaiknya. Ibu tua di atas rindukan kasih sayang dan kalau saya termampu pun saya ingin buat macm Utuber dalam video itu. Semoga Allah membahagiakan dia dan ibu tua itu.

Itu dahulu. Nanti kita cerita lain pula.....
Semoga Allah memuliakan emak bapak kita dan mereka sejahtera di alam Barzah sekarang. Kita juga akan ke sana. Semoga Allah bagi laluan yang kita duduk dalam dakapan redhaNYA.
Aamiin ya Rabb....





No comments:

Related Posts with Thumbnails