"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, August 14, 2020

When the going gets tough, the Tough gets going.... Mengajar kita erti kehidupan.


A001
Islam mengajar kita supaya jangan berputus asa dalam menghadapi apa jua masaalah dan ujian dalam menjalani kehidupan. Saya kongsikan video di atas kerana saya terkesan dengan kegigihan dan kekuatan semangat seorang pemuda ini dalam menjalani hidup.

Saya agak terkesan kerana saya teringatkan cerita kakak-kakak saya bahawa Allahyarham bapak saya ada suatu masa ia berjalan dari Benut ke Pontian (16 batu)  di daerah Pontian Kecil, Johor semasa saya belum lahir. Bapak saya warga pendatang dari Tanah Jawa dan ia harus bekerja kuat mencari rezeki untuk keluarga. Bapak saya berjalan sambil memikul setandan buah pisang. Saya tidak berapa ambil berat waktu itu kerana kerja kuat amat lumrah bagi keluarga pendatang. Tapi bila melihat video di atas lantas saya teringat bapak saya. Rasa sayu di hati kerana saya tidak bertanya balik dengan bapak saya bila kakak saya bercerita. Saya bongsu dan bapak saya meninggal saya berumur 16 tahun. Tidak pandai bercerita-cerita hal kehidupan..........

Lihatlah sendiri cerita anak muda ini ......saya kagum!
Kita bina kekuatan minda dan fisik kita.
Namun saya masih beringat-ingat bahawa "Tiada kekuatan melainkan dengan kekuatan Allah....". Maka apa jua tindakan yang kita ambil ia harus termasuk dalam runag lingkup paradigma Tauhid.
Sama-sama kita fikir zikir.......



No comments:

Related Posts with Thumbnails