"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, November 12, 2010

BILA NIKMAT DARI ALLAH MULA DIAMBIL BALIK..........

duduk dikerusi roda merenung masa depan sambil menanti penerbangan pulang
Semasa berada di Makkah dalam bulan Ramadhan yang baru lalu, suami saya ditakdirkan kena menggunakan kerusi roda untuk ulang alik ke Masjid dan untuk tawaf atau sa'i. Jejari dikakinya luka melecet dan sebagai pesakit diabetis, suami saya dinasihatkan oleh Dr  supaya jangan berjalan supaya tidak ada tekanan yang boleh memudharatkan lagi luka itu. Sememangnya satu pengalaman yang traumatik kerana dengan tidak disangka-sangka dirinya sudah dhaif dan kekurangan.Suami saya tidak mengatakan demikian. Saya yang dapat mengagak dan membaca apa yang tertulis diair mukanya. Walaupun fenomena ini dijangkakan  sementara, tetapi ia cukup serious untuk hatinya merasa bimbang tentang kesihatan masa hadapan. Saya pun rasa bimbang kerana saya orang yang terdekat dan apa jua yang berlaku pastinya saya juga yang harus bertanggong jawab. Ujian Allah datang dalam berbagai bentuk dan senyap-senyap saya berdoa semoga Allah memudahkan segala urusan.

Fakta seperti  ini  memberi kejutan agar yakin betapa pentingnya menjaga kesihatan. Setibanya di rumah suami saya tidak membuang masa mencari ubat-ubat tradisional untuk mengatasi masaalah yang ada. Alhamdulilah, masaalah dapat di atasi sedikit demi sedikit. Kerusi roda tidak perlu digunakan. Tetapi suami saya  masih dinasihatkan oleh doktor supaya tidak memberi tekanan pada kaki. Antara yang dilarang ialah tidak memandu jauh kerana kaki menjadi bengkak yang amat sangat.

Inilah petanda yang amat nyata sekali bahawa garis penamat dalam larian hidup hampir tiba. Sebenarnya Allah telah memberi amaran sejak umur empat-puluhan lagi. (Amaran ini adalah untuk semua kita. Kalau tiada penyakit sekali pun, amaran-amaran yang lain pun sudah mula menjelma.)  Kesan penyakit diabetis tidak boleh dipulihkan. (not reverseable). Oleh itu berpada-pada dengan makanan manis, terutamanya jika ada sejarah penyakit itu dalam keluarga.


Nikmat yang Allah ambil balik sedikit demi sedikit adalah sebenarnya satu rahmat sebab Allah boleh merentap sekali gos akan segala nikmatnya jika dikehendaki olehNya. Allah maha pengasih, maha penyayang dan maha pemurah pada hambanya. Allah memberi ruang dan peluang untuk taubat nasuha atas dosa-dosa dan memulakan hidup berlandaskan syariah seberapa segera. Kita selalu dinasihatkan supaya jangan kita jadi mangsa kerana masa tidak menunggu sesiapa. Kita sahaja yang hanya yakin pada ilmu akan hakikat itu dan ramai antara kita yang belum berbuat sesuatu untuk menyambut kasih sayang itu. Bagaimana kita mahu sedar sepenuhnya kerana di sekeliling kita sentiasa ada penghalang dan petualang yang berkeliaran tidak kira masa.
Tetapi pilihan adalah pada diri kita. Allah memberi alternatif yang luas dan memberi kita fikiran yang luar biasa berbanding ciptaan yang lainnya. Kita mula hari ini kerana esuk belum tentu kita punya. Semoga Allah mengampuni dan memberi rahmatNya yang tidak terhingga.

2 comments:

Kerabu Jantung said...

Semoga kita dapat menghadapi hari-hari tua dengan penuh tabah dan keinsafan.

ngasobahseliman said...

Terima kasih Kerabu Jantung kerana memahami. Kalau hidup ini kita ibaratkan larian 100 meter, bagi saya ia sudah hampir ke garis penamat. Dan saya mesti lari pecut kerana mahu mendapat habuan di akhir Larian. Sama-sama kita doa Allah memudahkan. Salam.

Related Posts with Thumbnails