"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, November 25, 2010

FACEBOOK Bawa Bahagia.....

Dalam umur emas ini tidak menyangka pula kita boleh bertemu jodoh melalui Facebook. Itulah hakikatnya dunia alam maya kini. Saya sudah amat jauh ketinggalan dalam bidang teknologi komunikasi dan peristiwa cinta melalui Facebook adalah suatu yang berlainan bagi saya.



Pada hari Sabtu 20 November keluarga besar Che Uda  dari Sungai Batu Kedah dan Kuala Lumpur  pergi ke Pasir Gudang di Johor Bahru untuk merasmikan pertunangan seorang ahli keluarga. Kami semua tidak pernah ke Pasir Gudang termasuk saya sendiri walaupun saya berasal dari Pontian Johor. Lalu kami jadikan juga peristiwa ini sebagai aktiviti ikatan silaturrahim antara pupu-poyang (istilah orang kampung) Keluarga Che Uda. Suami saya jadi juru cakap dalam majlis yang sederhana tetapi meriah. Bila berkenalan di Facebook maka banyak tanya-menanya yang berlaku di luar majlis. Ada rasa seperti kurang selesa kerana belum mesra dan banyak fakta belum diketahui. Tetapi dengan kebijaksanaan ketua rombongan, alhamdulilah semuanya okay dan majlis pernikahan insyaAllah akan diadakan pada 25 February 2011. Suami saya mengingatkan supaya pertunangan tidak menjadikannya kebebasan untuk berjumpa diluar batasan syar'ie. Dalam pada itu juga ia menyarankan supaya persiapan untuk berumah tangga jangan hanya tertumpu pada persiapan majlis tetapi lebih penting dari itu ialah persiapan maklumat mengenai Islam yang dapat menjadi asas kebahagian yang sebenarnya.



Abang kepada bakal pengatin telah menyediakan tempat berehat dan bermalam di Tanjung Puteri Golf Resort. Sebanyak enam buah bunglow telah ditempah dan selain saya semuanya berseronok dalam suasana percutian. (Saya demam dan tidur sahaja di kamar). Malam itu mengikut cerita suami saya mereka menjamu selera makanan laut yang amat sedap-sedap belaka dan harganya amat berpatutan.Saya hanya menjilat jari.  Esuk tengah hari kami berangkat pulang. Tidak sempat saya menjelajah tempat yang agak istimewa itu.
Dalam perjalanan pulang kami singgah di Kampung Pasir dekat Masai untuk makan. Restaurant ini di tepi laut tetapi ia tidak seindah yang saya sangkakan. Walaubagaimanapun ia suatu pengalaman yang baik untuk generasi pelapis yang turut dalam rombongan kami.

Dalam melihat-lihat pembangunan yang ada di negeri Johor saya berfikir-fikir. Negeri Johor sememangnya maju jika dibanding dengan negeri-negeri lain. Tetapi saya masih mendapati bahawa penduduknya masih belum banyak berubah fikrah Islamiahnya. Ramai yang masih belum faham erti Tauhid dengan mendalam. Ramai yang masih berfahaman bahawa jika kita sudah buat ritual rukun Islam, maka sudah memadai. Dalam kaum kerabat saya pun demikian dan saya sentiasa cuba membuka minda tentang Islam sebaik mungkin supaya kita dilandasan yang sewajarnya. Dalam hal ini saya selalu menyesali diri saya kerana tidak mampu berbuat yang lebih dari itu. Semoga Allah mengampuni dan usaha saya yang sedikit mendapat redha Allah jua.

2 comments:

Kit Pryde said...

salam auntie.

congratulations in advance, dapat new family member!

and wow, cantik la tempat ni. teringin nak pergi.

:)

iffah

ngasobahseliman said...

Salam. Thank you for visiting. Tempat ini cantik. Yang kurang cantik pada pandangan kita pun sebenarnya ada sesuatu yang Allah hendak kita lihat dan amati kerana tidak ada suatu pun ciptaan Allah yang dicitaNYA sia-sia.Surah Ali Imran ayat 191. Bila senang-senang ajak AZ datang rumah.

Related Posts with Thumbnails