"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, April 9, 2013

"Autistic and Beautiful"...


Itu tajuk sebuah catatan oleh seorang ibu muda yang saya baca di Facebook anak saya. Ibu ini bersyukur walaupun anaknya istimewa. Malahan ia kata ia dapat menghayati erti keindahan hidup bersama anak ini. MasyaAllah. Cerita-certanya menyentuh hati.

 Anak saya juga punya anak yang sudah dikenal pasti menhidap 'mild autism'. Sekarang saya suka membaca apa jua cerita berkenaan anak-anak istimewa kerana dua orang cucu saya juga ada ciri-ciri istimewa. Alhamdulilah, setiap yang Allah kurnia itu pasti ada hikmahnya.

Kisah anak seorang ibu muda ini berlatarbelakangkan persekitaran di negara maju. Ingatan saya di United Kingdom. Maka di sana kemudahan yang disediakan oleh pemerintah amat baik sekali, katanya. Saya teringatkan cucu saya di Putrajaya yang tidak sering mendapat khidmat doktor pakar kerana hospital di negara kita tidak secanggih hospital di negara maju. Bilangan doktor pakar amat terhad dan kita terpaksa menunggu berbulan untuk mendapatkan perhatian dan perkhidmatan.

Siapa yang harus dipersalahkan?

Kita fikir sendiri. PRU 13 tidak berapa hari lagi. Kita pilih calun yang kita rasa dapat membawa kesejahteraan kita semua (rakyat biasa) dunia dan akhirat. Kita pilih calun yang bertaqwa dan takut pada Allah.





Berbalik kita pada cerita cucu saya yang 'autistic'.
Pada hari Khamis cuti sekolah yang baru lepas saya ikut  anak saya membawa cucu berjumpa doktor pakar di University Kebangsaan Malaysia. Cucu saya ini Akif nama manjanya. Sekarang berumur 6 tahun. Hari lahirnya awal April dan semasa ibunya berpantang melahirkannya, saya pergi ke Tokyo membantu menjaganya.

 Gambar di sebelah saya rakam semasa ia diperhatikan oleh doktor cara pergerakan dan pemikirannya. Doktor kata Akif pintar dan kreatif. Antara kelemahannya ialah ia akan menumpu lebih bila ia suka akan sesuatu. Kini Akif tidak terlalu aktif dan sudah mahu mendengari nasihat. Cuma ia masih suka "menghilangkan diri". Jika ia teringatkan sesuatu yang membuat ia teruja ia akan lari mendapatkannya tidak mengira sama ada ia membahayakan dirinya atau tidak. Setakat ini Akif belum pandai mencari jalan balik ke rumah atau mencari ibunya. Ia akan berada dalam "dunianya" sendiri. Sering juga ibunya cemas mencarinya. Dan di sekolah Tadika yang dihadirinya, gurunya pun cemas mencarinya bile ia hilang dari kawalan. Ia ditempatkan di kelas khas tetapi di sekolah biasa kerana otismanya tidak extreme.

Kelmarin saya singgah di rumah anak saya sekembalinya saya dari Tangkak menumpang kereta seorang teman. Saya asyik memerhatikannya. Mula-mula saya samapai ia jerit nama saya "Embah! embah !" Saya teruja dan hulur tangan saya. Dia lari mendapatkan saya dan meng"karate" saya. Saya tertawa kecil sahaja melihat gelagatnya. Kemudian ia menunjukkan permainannya pada saya. Dia cuba menerangkan sesuatu pada saya. Saya tumpu pada usahanya walaupun saya tidak faham semua yang dikatakannya.

Dalam perjalanan pulang ke rumah saya, Akif duduk dengan saya di hadapan. Ia tidak mahu duduk di belakang. Agak sempit tetapi saya tidak katakan sempit dan memeluknya untuk menunjukan saya suka duduk dengannya. Sepanjang perjalanan agak sejam itu ia amat tertib. Tidak mahu beralih tempat ke belakang seperti dahulu. Tumpuannya ialah mainan tanah liat yang cuba dibentuk berbagai rupa. Alhamdulilah. Ibunya sedikit sebanyak sudah "berjaya" melatih mengikut nasihat dan panduan doktor pakar dari masa ke masa.


Bila berjumpa doktor saya orang yang suka bertanya. Maka saya tanyakan apakah kajian-kajian saintifik dan sosial yang telah dibuat di Malaysia mengenai anak-anak yang otistik. Bagaimana kita boleh mengelakannya dan bagaimana kita dapat mengatasinya dan sejauh mana peribadi seorang yang otistik dapat menyesuaikan diri dalam masyarakat biasa apabila mereka dewasa nanti.

Doktor hanya senyum tawar memandang saya. Katanya tidak ada lagi kajian seperti itu. Saya agak terkilan memandangkan Malaysia negara kaya. Tetapi apakan daya. Saya rakyat biasa. Rakyat biasa hanya berkuasa pada hari pilihan raya. Maka saya kena hati-hati memilih calun yang berwibawa.

Bila bercerita mengenai anak-anak istimewa dan orang-orang dewasa istimewa sekarang ini saya berfikir lebih sedikit. Saya perhatikan secara rambang bahawa kesedaran orang ramai mengenai perkara ini belum menyeluruh dan meluas. Pusat-pusat penjagaan anak-anak seperti ini dan dewasa seperti ini amat kurang sekali. Mungkin anak-anak yang seperti cucu saya Akif itu ramai juga bilangannya. Cuma tidak ada program "awareness" yang cukup berkesan untuk membantu mereka yang memerlukan. Disebelah sekolah Tadika SUFI yang saya urus di bandar Tangkak ada pusat penjagaan dewasa yang menghidap "down syndrome". Saya lihat bangunan itu kecil sahaja. Guru  Tadika saya yang punya adik yang menghidap "down suydrome" cuba menghantar  adiknya ke tempat itu tetapi tidak diterima kerana katanya keadaannya agak berlainan. Tidak ada pula tempat alternatif yang disediakan. Maka guru saya ini tidak ada tempat untuk mengadu hal. Bantuan Jabatan Kebajikan kalau tak silap saya hanya rm15/- sahaja sebulan. Manakan cukup .

Dasar negara kita memang meminggirkan orang-orang seperti ini. Pasti kerana mereka tidak dapat menyumbang pada pembangunan negara. Mereka dikira satu bebanan. Maka di manakah  mereka akan mendapat pembelaan !

Banyak lagi cerita anak-anak istimewa seperti Akif. Sampai di sini dahulu kali ini. Yang penting ibu bapa tidak bersikap "self denial" mengenai keistimewan anaknya. Kurnia rahmat Allah datang dalam berbagai bentuk. Gambar di atas saya rakam ayah Akif, Amin, melayan anaknya dengan kesabaran. Alhamdulilah. Yang penting kita menerima kesemuanya dengan berlapang dada dan penuh kesyukuran.

Segala puji bagi Allah, kita hamba-hambaNya yang kerdil dan memohon pertolonganNya setiap masa.
Ameen Ya Rabb.....

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails