"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, April 11, 2013

Terkejut mendengar ceritanya....





Hari Isnin selepas berakhirnya cuti sekolah yang lepas saya teruja dapat peluang bersembang dengan cucu saudara saya yang baru pulang dari Jepun setelah tamat pengajian dibidang kejuruteraan eletrik selama 4 tahun.

Saya ambil foto ini sesaja sahaja bersama suami saya di rumah neneknya yang saya singgahi pulangnya dari Johor Bahru menuju Kuala Lumpur. Saya lawak dan kata padanya dia "action" dengan ijazahnya yang saya tak faham pun. Saya seronok bersembang dengannya kerana tidak ramai anak-anak muda mahu bersembang dengan orang tua.

Emapt tahun diperantauan membuatnya matang berfikiran global. Alhamdulilah. Aktiviti usrahnya semasa di sana juga menyejukan hati saya. Alhamdulilah. Semoga ia terus memperjuangkan kebenaran di mana jua ia berada.

Cuma saya agak terkejut dengan ceritanya mengenai  peristiwa mengurus jenazah di bumi di mana Islam amat terpinggir. Suatu hari ia menerima panggilan talipon dari seorang  wanita yang tidak dikenali mengatakan ia dalam kesusahan kerana kematian suami dan tidak tahu apa yang harus dilakukan. Nada suaranya menunjukan ia keturunan Indonesia dan berkahwin dengan warga Jepun yang memeluk Islam tanpa restu keluarga Jepunnya.

Cucu saudara saya ini bernama Firdaus dan ia belajar di University Iwate di Morioko City, Iwate prefecture. Bandar ini 3 jam perjalan menaiki bullet train yang lajunya 300 kilometer sejam dari bandar raya Tokyo. Bayangkan betapa terpinggir dari "tamadun" Islam. Firdaus mengaku ia rasa panik kerana tidak cukup pengetahuan mengenai bagaimana hendak mengurus jenazah yang tidak ada kemudahan seperti di Tanah Air. Maka ia pun mengGoogle dan mendapat tahu bahawa perkuburan Islam yang ada di Jepun hanya di tiga tempat sahaja, iaitu di Hokkido, Yamanshi dan Shizuoko. Semuanya amat jauh dari tempat ia tinggal. Dan seseorang itu semestinya ada cukup belanja untuk menampung kos pengkebumian, sekurang-kurangnya lebih kurang RM20,000/- Wanita ini tidak mampu untuk membayar kos itu dan ketakutan kerana perkahwinannya secara Islam tidak diketahui keluarga Jepunnya. Firdaus menalipon beberapa pihak pertubuhan Islam yang diketahui dalam keadaan panik tetapi gagal mendapat pertolongan secukupnya. Namun ia berjaya mendapatkan seorang Jepun yang beragama Islam untuk menerangkan pada keluarga Jepun masaalah yang dihadapi. Tetapi masaalah pengkebumian jenazah tidak juga selesai.

Firdaus mula memikirkan bagaimana mahu memandikan, menyembahayangkan dan mengkebumikan. Dia bertanya saya, menguji ilmu saya. Tidak dapat saya menjawabnya.

Rumah-rumah Jepun tidak punya bilik mandi yang besar. Jadi bagai mana mahu mandi di bilik itu tanpa mendirikan jenazah. Saya amat simpati dengan Firdaus yang ketika itu hanya ada dua atau tiga teman Islam bersamanya yang sama-sama kurang pengetahuan dan kemampuan. Maka mereka membuat keputusan tidak memandikan, tidak mengkapankan dan cuma mensolatkan sahaja. Kemudian jenazah di bawa ke tembat pembakaran (Cremation Cerntre) Jepun untuk dibakar mengikut kebiasaan orang-orang Jepun. Katanya orang-orang Jepun tidak tanam mayat. Mereka tidak ada tanah perkuburan. Mereka hanya ada tempat menyimpan debu jenazah yang dibakar.

Saya amat terkejut mendengar ceritanya dan Firdaus hingga kini merasa amat bersalah kerana mengurus dengan cara yang tidak sempurna dengan ilmu sedikit yang dia ada. Saya sendiri pun tidak ada Ilmu untuk komen atas  tindakannya itu.

Saya juga rasa amat bersalah kerana teringatkan akan tugas saya mengendali pelajar ke luar negara semasa saya bekerja dahulu di bawah Bahagian Biasiswa, Kementerian Pendidikan Malaysia. Ketika itu Kementerian memastikan pegawai-pegawai Pendidikan yang dihantar keluar negara boleh mengurus jenazah dan semua peraturan yang berkaitan dengannya. Tetapi ketika itu tidak terlintas membuat program supaya pelajar-pelajar pun tahu mengurus Jenazah. Mungkin kerana ketika itu kami berfikiran Kedutaan Malaysia akan menyelesaikan masaalah jika timbul apa jua kesulitan. Tidak pernah terlinats akan berlaku kes seperti yang dihadapi oleh Firdaus ke atas warga Islam yang bukan orang Malaysia.

Bagaimana saya dapat berlepas diri dalam hal-hal seperti ini !....
Ya Allah, aku mohon keampunan.

Tidaklah saya ketahui sama ada sekarang ini sudah ada pemikiran baru mengenai hal yang sama atau sekurang-kurangnya memaklumkan pada pelajar apa yang harus dibuat jika berlaku hal-hal seperti itu.

Tanggong jawab siapa ye?

Saya duduk termenung beberapa ketika menyesali apa yang berlaku walaupun tidak ada sesuatu yang saya boleh lakukan. Mungkin hanya jika ada cucu-cucu yang akan keluar ke negara bukan Islam untuk memaklumkan mereka  kebarangkalian menghadapi masaalah seperti ini.

Selepas cerita itu saya rehat sementara....berfikir-fikir.

Selepas saya rasa agak tenteram, kami bercerita juga tentang kerja-kerja dakwah di negara Jepun. Semasa saya di Tokyo menjaga cucu lima tahun dulu tidak timbul cerita seperti ini. Namun saya peka bahawa di Jepun ketika itu masih amat kurang buku-buku cerita kanak-kanak mengenai Islam dalam bahasa Jepun. Maka saya membuat pesanan pada Firdaus supaya mula berfikir-fikir untuk tugas ini kerana dia tahu bahasa Jepun. Anak perempuan saya tahu juga bahasa Jepun tetapi tidak power kebolehannya. Saya mengingatkan pada mereka tanggongjawab terhadap umat Islam di sana belum selesai. Mereka jadi sebahagaian dari tanggongjawab itu.


Sementara itu Firadaus bercerita-cerita  juga hal-hal sosial di Jepun. Foto di atas kelihatan ia menerangkan sesuatu pada kakak saya, iaitu nenek saudaranya yang pernah ikut saya ke Jepun buat seketika menjaga cucu sambil melancung pada tahun 2007. Kini ia berumur 77 tahun dan hanya mahu ke tanah suci sahaja jika berpeluang.

Firdaus kini telah mendapat tempat untuk berkerja dengan sebuah Syarikat Jepun di Bangi dan besar kemungkinan akan dihantar semula ke Jepun untuk menghadiri latihan khusus. Maka saya berpesan supaya mendapatkan ilmu sewajarnya supaya tidak kecundang sekali lagi jika diperlukan.

Ya Allah, berliah kemudahan baginya, tunjuki jalan yang lurus dan peliharalah ia semoga selamat dunia akhirat.
Ameen ya Rabb....

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails