"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, April 13, 2013

Meniti-niti keberanian....


Keberanian dalam diri seseorang tidak datang dengan sendirinya. In termasuk apa jua sifat termasuk sifat ganas. Ahli bijak pandai sudah banyak membincangkan sama ada keganasaan dalam diri seseorang itu adalah sifat semula jadi atau sifat yang dipelajari. Saya mirip percaya mungkin sedikit adalah sifat semula jadi yang diwarisi semasa ibu mengandung, tetapi rata-rata bijak pandai mengatakan sifat itu dipelajari dari keadaan sekeliling.

Maka saya sendeng pada mengatakan sifat berani pun demikian juga.Ia tidak lahir semula jadi. Ia sifat yang perlu diasuh dan dibina. Maka di Tadika SmarTop Subur Fitrah (SUFI) yang kami tadbir di Tangkak, usaha sedang dijalankan untuk mula membina sifat berani dalam jiwa anak-anak SUFI semoga mereka menjadi dewasa yang berjati diri dan berwibawa.




Kami mulakan dengan berbagai acara dan di sini saya ingin berkongsi pengalaman. Contohnya kami mencari bakat anak kecil yang berani berdiri dikhalayak ramai untuk menghafaz satu, dua ayat alQuran, bersyarah/berpidatu dan sebagainya. Ini latihan membina keyakinan diri dan pada bulan March  yang lalu sempena program MaulidurRasul kami minta dua orang individu tampil ke atas pentas dan berucap 

ringkas. Lihat foto di atas. Ini sebagai permulaan sahaja  (the first step on a journey of a thousand miles).  InsyaAllah ia akan diikuti dengan program yang berterusan untuk melatih ramai lagi individu memberanikan diri.

SUFI juga mengadakan aktiviti fisikal (senaman) seminggu dua kali  bagi anak-anak berumur 4-6 tahun. Jika fisikal seseorang itu kuat dan sihat, maka keberanian mudah di asuh dan dibina. (A healty mind in a healthy body). Di bawah ini adalah contoh aktiviti latihan fisikal di pagi hari.


Zat vitamin D dari sinaran matahari meresap pada diri,

Latihan senaman membuat anak-anak cergas dan berselera makan. 
Makanan dan pemakanan adalah juga faktor penting dalam proses pembesaran. 
Program dalam perancangan ialah aktiviti seni mempertahankan diri.
 Ini elemen penting dalam membina keberanian.

Saya adalah seorang yang "fanatik" bila berbincang mengenai isu keberanian. Saya selalu sahaja mengatakan pada teman-teman, saya keturunan Jawa kontrak yang berani mengharong lautan datang ke bumi tempat berpijak sekarang. Seolah-olah saya "mewarisi" kecekalan hati Mak dan bapak saya menyeberangi lautan dalam dengan hanya sebuah tongkang. Alhamdulilah, Allah memudahkan.

Maka saya tidak selesa dengan orang yang bila bercakap di belakang seperti orang yang berani, mahu membela ketidak- adlilan terhadap orang bawahan atau mereka di sampingan. Tepai bila benar-benar berhadapan dengan pihak yang berkuasa, ia menikus sepi. Bukan sahaja menikus tetapi boleh berubah fikiran semata-mata mahu menyebelahi orang yang boleh memberi munafaat pada dirinya sendiri.

Kami mahu mengasuh dan membina anak-anak SUFI semoga berani kerana benar. Kami juga mahu membina akhlak perbadi mulia supaya mereka berani dan berhikmah. Kalau sekarang kita melihat orang yang  berani menyebar fitnah, berani membuat janji-janji palsu, berani rasuah dan  berani berbagai lagi, kami pengurus di SUFI sentiasa berdoa anak-anak SUFI berani berlandaskan Iman dan Taqwa. Semoga Allah memimpin dan meredhai.

Bercerita mengenai berani dan keberanian, saya suka mengikuti program di saluran ILMU di TV ASTRO. Sering saya mengikuti rencana berkaitan bagaimana tentera Amerika dilatih untuk menjadi tentera elite, di darat, udara dan laut.  Apa yang menarik pemerhatian saya ialah tentera yang tidak punya kekuatan dan keberanian biasanya akan terkandas dan tidak melepasi ujian yang ditentukan. Mereka tidak tergolong dalam kategori tentera elite. Saya berfikir-fikir sendirian bagaimana agaknya keadaan tentera kita di Malaysia. Rata-rata orang Malaysia berbadan kecil sebab kita tidak mengenal pasti siapa yang harus menjadi tentera dan diberi jenis makanan dan pemakanan  yang membina badan supaya kuat dan bertenaga untuk merentasi kesukaran fisikal bila bertempur dengan musuh. 

Maka saya google sedikit maklumat di U Tube mengenai latihan tentera gerak khas Malaysia yang di gelar juga sebagai Tentera Komando. MasyaAllah, hebat juga mereka. Badan kecil berbanding tentera Amerika, tetapi semangat wajanya setanding. Malah tentera Malaysia boleh lebih dari itu kerana komitmen jiwa raganya pada Allah swt. Dalam latihan Komando ini mereka juga dilatih nialai-nilai murni seperti team work, amanah dan sanggup berkongsi apajua dalam keadaan susah dan senang. Tidak ada Komando yang hanya berjuang kerana diri sendiri dan untuk diri sendiri. Jika ada diantara mereka yang demikian, mereka pasti dapat dikesan dan akan digagalkan dari penyertaan jadi komando.

Saya salute usaha ini. Cuma kalau pemimpin-pemimpin negara juga melalui program seperti ini, maka saya yakin mereka akan sentiasa ingat dan akan  bertindak untuk rakyat dahulu, barulah diri masing-masing. Bukan bercakap hanya setakat dimulut untuk sedap didengar.

Setakat itu sahaja yang sanggup saya katakan di sini mengenai nilai diri komando dan pemimpin. Maka saya "bercita-cita" besar semoga usaha kecil kami di Tadika SUFI sedikit sebanyak akan menjuruskan anak-anak untuk menjadi kuat dan berani dan berakhlak mulia. Ini proses yang harus dibina berperingkat-peringkat tetapi harus bermula dari kecil.

Semoga usaha kami berterusan dalam meniti-nita keberanian.




Tidak terkecuali mereka harus berani menghadapi air. Ini amat penting dan mengikut hadith sohih,  anak-anak harus diajar berenang. Berenang bukan sahaja membina otak dan justru minda tetapi air  adalah suatu fenomena yang harus dihadapi di mana jua, untuk waktu biasa dan waktu luar biasa. Dalam peperangan, air menjadi fenomena besar. 

Maka kami bawa anak-anak SUFI ke sebuah kolam renang di sebuah hotel di Melaka untuk mereka "berhadapan" dengan air. Yang sudah cukup besar dari segi fisikal, mereka boleh mula diajar berenang. Yang masih kecil kami bairkan dikolam yang cetek untuk "water exploration" supaya mereka berani dengan air.

Pertamanya mereka dilatih supaya berani menyelam. Bukan semua anak berani menyelam. Ingatkah sejarah diri-diri kita sendiri. Pada umur berapakah kita berani menyelam, walaupun untuk seketika. Apabila sudah berani menyelamkan diri barulah mereka diajar teknik berenang seterusnya.




Anak-anak rasa gembira dan kegembiraan itu memberi kami semangat untuk terus melatih mereka supaya mereka membesar menjadi dewasa yang luar biasa dalam apa jua bidang yang mereka ceburi.

Kadang-kadang saya rasa "iri-hati" dengan generasi muda sekarang yang dapat belajar berenang di kolam renang. Semasa kecil saya belajar berenang di perigi buatan bapak saya. Kelapa tua kering digunakan sebagai pelampung. Namun begitu saya tetap rasa seronok dapat berenang cara budak kampung. Bila dewasa saya memberanikan diri cuba berenang di laut dengan kawan-kawan selepas tingkatan lima. Bila sudah bekerja saya belajar berenang di kolam renang. Kini saya sudah tidak mampu berenang. Saya hanya boleh berenang kuak-lentang dan yang lainnya dikira gagal. Walauapa pun, saya tidaklah takut sangat  dengan air, namun saya tidak pernah teruji dengan kebolihan yang sedikit itu. Semoga tidak perlu  teruji.

Semoga usaha kecil kami untuk anak-anak SUFI Allah kurnia kejayaan dan Allah terima sebagai amal soleh. Semoga akan lahir beberapa anak SUFI yang berani dalam konteks mencontohi keberanian sahabat-sahabat Rasulullah saw dalam semua jurusan kehidupan dan akan lahir beberapa pejuang yang akan membawa dunia Islam kekemuncak kehebatan yang Allah redha hingga keakhir zaman.
Ameen, Ya Rabb.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails