"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, April 10, 2013

Bila berkawan......




Ini teman karib saya dari tingkatan enam di English College Johor Bahru dalam tahun 1965. Dia muda setahun dari saya dan sentiasa memanggil saya kak Sobah kerana itu budaya hidup di asrama ketika itu.

Hari Ahad musim cuti yang lalu saya pergi ke Johor Bahru untuk menghadiri majlis perkahwinan anaknya. Saya tidak membaca kad jemputan dan mengandaikan Majlis diadakan di rumahnya seperti majlis yang sudah-sudah.

Kelemahan manusia.....

Setiba di rumahnya saya terkejut sebab sunyi sepi. Maka menaliponlah saya akan teman saya ini. Katanya ia di adakan di sebuah Dewan (saya lupa namanya). Ia terletak berhampiran dengan Masjid Sulatan Abu Bakar di tepi pantai di Lido, Johor Bahru. Saya penduduk asli Johor, pernah bersekolah di Johor Bahru buat seketika, tetapi kini Johor Bahru amat asing bagi saya. Maka saya dan suami terbabas-babas mencari tempat ini. Saya katakan pada suami untuk minta maaf tidak dapat cari tempat dan pulang sahaja kerana waktu majlis pun sudah hampir ke penghujungnya.

Suami saya lebih 'gentleman'. Kita cari juga katanya, demi seorang teman. Terpaku saya mendengarnya kerana sepatutnya saya yang berkata demikian.

Cari punya cari, maka berjumpalah Dewan itu. Tetamu tinggal sedikit yang tinggal. Tetapi saya lega kerana dapat juga bertemu dengan teman saya ini.





Namanya Jawarih dari Pulau Pinang tetapi menetap di Johor Bahru kerana telah berjumpa dengan seorang tuan guru yang ia suka. Kini  Jawariah ialah seorang guru AlQuran. Semasa bekerja ia adalah pakar guru bahasa Inggeris dan suaminya pakar guru mathamatic. Saya suka mereka. Sentiasa ada cerita-cerita menarik mengenai Islam . Suaminya seorang Mualaf. Tetapi saya salute kegigihannya mempelajari Islam dan mengamalkan apa yang dipelajari. Alhamdulilah. Kurnia Allah datang dalam berbagai bentuk. Ibunya tidak bersetuju ia masuk Islam dan untuk beberapa lama masaalah keluarga menjadi suatu yang terpaksa dihadapi.

Tetapi siapa menjangka. Di akhir-akhir hayat ibunya  tinggal bersama teman saya dan ibu suaminya akhirnya  mengucap syahadah dan menjadi Islam. Tidak lama ia pun meninggal dunia. Saya suka mendengar cerita cabaran hidupnya.

Baru-baru ini tahun lepas mereka ke Yamen dengan anak bongsunya. Mereka belajar di sebuah "pondok" dan saya teruja mendengar cerita-ceritanya. Suatu hari saya berazam untuk ke sana. Eluk juga rasanya kita mengetahui bagaiman jalan-jalan alternatif mendekatkan diri pada Allah. Katanya di bulan Ramadhan Pusat Pondok itu mengadakan acara khas bagi peserta antarabangsa dan terjemahan ke Bahasa Inggeris diadakan.  Semoga Allah beri peluang dan ruang untuk saya ke sana.

Itu peristiwa di hujung percutian. Semoga Allah sentiasa memelihara dan mengurnia hidayahNya dan kasih sayangNya yang tidak terhingga.

Ameen, Ya Rabb.....

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails